Waarom blijft de vulling van de ravioli zo hard?

Ik heb een keer een pak ravioli gekocht,me precies aan het kookvoorschrift gehouden,het deeg was gaar maar de vulling was nog keihard, waar kan dat aan liggen?

Toegevoegd na 8 minuten:
merk pastifico bolognese

8 jaar geleden
in: Koken
3K

Het beste antwoord

De variant die ik daar van ken is de gedroogde versie.
Daar schuilt dus precies het probleem in.

Bij verse pasta is de vulling wat zacht en de pasta aan de buitenkant ook. Daar moet je enorm opletten want als je die 2 minuten te lang laat koken worden het van die enorme opgezwollen grote kleffe "zakken". Maar de vulling is al zacht en die wordt warm van het koken.

Bij droge pasta is zowel de vulling als de buitenkant hard. De 10-12 minuten dat je dat moet koken is genoeg om de buitenkant voldoende vocht op te laten nemen om zacht te worden. Maar de binnenkant moet ook een substantieel deel water opnemen om zacht te worden. Dat moet via die pasta buitenkant (die eerst ook nog hard is) doorgegeven worden.

Zie het als het natmaken van een aanrecht met een bijna droge lap. Dat lukt ook niet.
Die vulling wordt dus pas echt lekker zacht als de buitenkant al veel en veel te slap is.

Dat blijft lastig bij dit soort gedroogde pasta's die uit meerdere ingrediënten bestaan.
Oplossing is er dus niet echt, behalve veel langer koken en de slappe buitenkant voor lief nemen.

En wat experimenteren met verschillende merken. Bij sommige soorten (en sommige soorten vullen, dat scheelt ook nog) is het veel erger dan bij andere soorten.
8 jaar geleden
Amadea
8 jaar geleden
Misschien moet je dan een andere bereidingswijze verzinnen, zoals stomen of na het koken een poosje in de magnetron zetten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Klopt, droge ravioli is een compromis en het ene merk is het andere niet. De ravioli en tortellini van de Xenos worden altijd goed gaar, en smaken ook heel acceptabel.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb goede ervaringen met De Cecchi ravioli. ooit gekocht bij de Hanos maar ook delicatessenwinkels hebben dit merk. Als het aan de kook komt, zo langzaam mogelijk laten koken -- het komt inderdaad nogal nauw. een Italiaans spreekwoord zegt dat de pasta niet wacht op de gasten, maar de gasten op de pasta -- de kok (kin) bepaalt wanneer er gegeten kan worden.
tip: werp in het water waarin je de raviuoli (of andere pasta) kookt, een eetlepel olijfolie; je pasta kleeft niet en wordt gewoon mooier gaar.