Met welk vlees wordt de originele chili con carne bereid?

Talloze recepten [runder] gehakt, kip, riblappen, hacheevlees, sudderlappen, maar wat is nou gebruikt in het originele recept?

Toegevoegd na 6 dagen:
Hartelijk dank voor alle antwoorden en reacties!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Koken
7.9K

Het beste antwoord

Chili con carne schijnt te zijn ontstaan op de ruige prairies in Texas. Ergens in de 18e of 19e eeuw trokken toen cowboys en avonturiers naar het westen van de V.S. In de staat Texas heerste toen veel Mexicaanse of misschien wel Spaanse invloed en vandaar de Spaans klnkende naam. Het was namelijk zo dat rond 1731 een groep van 16 families (56 personen) afkomstig van de Canarische eilanden, emigreerden naar de VS en aankwamen in San Antonio in Texas. Volgens historici maakten de Spaanse vrouwen toentertijd een 'pittige stoofpot' die veel leek op de Chili con Carne.

Het kwam dus niet uit Mexico of Chili, want met Chili worden hier de Chili pepers bedoeld. Con Carne betekent mét vlees...sin Carne is dan zonder vlees. maar dit terzijde ;-)

Tijdens deze trektochten hadden de cowboys natuurlijk proviand bij zich en dat bestond meestal uit gedroogd rund- of buffelvlees, maar soms ook uit vlees dat ze van de prairie haalden, vet, peper, zout en chili pepers of wat ze maar voor handen hadden. Soms waren het uien, wortelen, of werden er tomaten en komijn aan toegevoegd. Met behulp van kokend water werd er een stoofgerecht van gemaakt maar er werd ook wel bier of wijn aan toegevoegd als dit voor handen was.

Niet alleen het vlees is belangrijk maar ook de bonen die hierin thuishoren. De cowboys toen gebruikten black-beans of rode kidneybeans omdat die hier altijd aanwezig waren. Soms waren het pintobeans (kievitsbonen)en soms werden alle bonen door elkaar gemengd in de ketel. De bruine boon zoals wij die kennen , was daar niet bekend in die tijd en ook gehakt werd daar toen nog niet gebruikt. Indien het er al bestaan had, zou het te bederfelijk zijn geweest om op die trektochten mee te nemen.
amc
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Goede uitleg (een plus) hoewel ik die van Marleen ook plausibel vind.
restverwerking zal niet zo' n grote rol spelen, wat eerder belangrijk is, is dat de ingredienten goed houdbaar zijn; en voor gedroogd vlees, gedroogde bonen, gedroogde uiten en gedroogde pepers geldt dat!
Doordat alles is gedroogd geraak je vanzelf aan een lange kooktijd, ergo een stoofpot.
amc
8 jaar geleden
Niemand weet precies waar de herkomst ligt van chili con carne. Zijn het de goudzoekers geweest die voor de reis naar San Fransisco het gedroogde vlees met vet en chilpepers meenamen om onderweg in ketels te stoven? Waren het de cowboys tijdens het rundertransport? Er wordt beweerd dat zij ingrediënten als chilipepers, oregano en uitjes langs de route plantten om op de terugweg te oogstten om er dan een chili van te maken. De arme immigranten uit San Antonio maakten deze schotels ook, omdat het vlees, dat uiteraard niet de beste kwaliteit had, alleen door het lang te sudderen zacht en malser werd. Er werd de helft vlees en de helft pepers gebruikt, zodat het meer werd in de pot.
Wat ik wel zeker weet is dat in de staat Texas de chil con carne bekend staat als de officiële schotel van de staat Texas. Er zijn zelfs jaarlijks kampioenschappen waar de beste chilimakers uit de States om de titel ' World Chili Champion ' strijden. Texas pretendeert de Chil met trots als 'eigen'.
Ze maken hem daar wel zonder bonen...die horen thuis in de aangepaste versie die ze in Californië maakten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@amc, Het verhaal over de herkomst vind ik ook wel interessant http://www.goeievraag.nl/eten-drinken/koken-recepten/vraag/256910/land-cili-con-arne

Andere antwoorden (1)

In tegenstelling tot met name traditionele gerechten uit de Franse keuken die echt met één specifiek soort (en zelfs stuk) dier bereid moeten worden, in Chili of Chile een zo oud traditioneel gerecht, dat er niet 1 origineel officieel basisrecept is waar alle anderen van zijn afgeleid. Eigenlijk is het vooral een beschrijving van een sóórt gerecht : een chili, feitelijk een stoofpot, waarvan het enige echt 'verplichte' onderdeel de chili (peper) is - anders is het een "gewone" stoofpot ;-) . De rest is optioneel, al zijn rode bonen en spek of gehakt de meest gebruikte / meest traditionele vleessoorten. Maar dat gehakt mag ook weer overal vandaan komen, en zelfs chili sin carne is nog steeds een chili.

Het gerecht komt van origine uit het noorden van Mexico, tegen het zuiden van de Verenigde Staten (Texas) waarbij de Mexicanen natuurlijk weer zowel Spaanse als Indiaanse voorouders hebben, maar ook de Amerikaanse (gemengd Europese oorsprong in dit geval) hun invloed hebben gehad.

Er zijn dus vele, vele traditionele (familie)recepten voor chili con carne, en vele latere variaties daarop. Geen enkele daarvan mag zichzelf DE originele Chili noemen. Of eigenlijk mag je ELKE Chili origineel noemen waarin je zelf verse ingrediënten hebt verwerkt, en geen zakje kruidenmix uit de supermarkt ;-)

Toegevoegd na 2 minuten:
Wil je "zo origineel mogelijk" dan zal je op grond van de geografie het beste kunnen kiezen voor spek of runderlappen. Eigenlijk nog steeds de twee "nationale vleessoorten" in dat stuk van Noord Amerika.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
tinus1969
8 jaar geleden
Stoofpot is vaak ook een goede manier om 'restvlees' (stukken vlees die niet geschikt zijn voor bakken en braden) te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Klopt, dus dat zou best wel eens een basis van dit recept kunnen zijn. Ik weet niet precies wat voor wild daar rondloopt, maar dat zou ook nog wel eens in de stoofpot verdwenen kunnen zijn ;-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Stoofpotten zijn inderdaad veelal ontstaan door een nieuwe maaltijd op tafel te [moeten] zetten met gebruik van restjes. Alleen dat gaat niet op voor alle gerechten natuurlijk. Vandaar mijn vraag en ik vraag me echt af of het niet anders is in dit geval...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bij Chili denk ik eerder aan het lang moeten koken van zeker in een droog klimaat gemakkelijk te bewaren bonen (toch wel de hoofdmoot).
Nu moeten (zeker gedroogde) bonen echt lang koken, vandaar de keus voor een stoofpot. Ben het wel eens met de uitleg van Marleen (plus) maar ook die van amc is plausibel. In elk geval lijkt me Chili con carne verwant aan de 'Geuzenmaaltijd' die in Den Briel op 1 april wordt gegeten: bruine bonen, spek, uien lang samen gekookt en tegen het einde van de kooktijd verrijkt met een fikse scheut zoete Spaanse wijn (symbolisch voor de op de Spanjaarden veroverde buit). Dit 'recept' zou al in 1572 zijn ontstaan; Alva verloor niet alleen zijn bril, ook zijn wijn...