Kan in een luchtdichte verpakking fonduekaas de kaassmaak sterker worden als hij lang blijft liggen?

Je kunt hem heel lang bewaren,toen hij net voor de datum gebruikt werd,had hij een heel sterke smaak.

8 jaar geleden
in: Koken
1.1K

Het beste antwoord

Jazeker, dat kan en wel door de volgende oorzaken.
(a) de bacterien die de kaas hebben gemaakt, zijn niet meteen na het verpakken inactief; dus ook de smaakstoffen die ze maken, worden nog een tijdlang geproduceerd; daardoor wordt de smaak sterker.
(b) die houdbaarheidsdatum bestaat niet voor niets. Het zuiver enten van kaasbacterien is (net als alle entingen) best lastig en vrijwel altijd vindt wel een heel klein beetje bijmenging van andere bacterien plaats. Het kan daardoor zijn dat men slechts voor een bepaalde periode (tot de tht datum) wil garanderen dat die 'bijgemengde' bacterien de smaak/ de eigenschappen van de kaas niet of nauwelijks beinvloeden; na die datum garandeert de fabrikant dat niet meer. Het kan dus zijn dat de sterke smaak veroorzaakt is door de stoffen welke de 'bijgemengde' bacterien hebben gemaakt.
(c) te temperatuur waarbij die kaas is bewaard, kan ook van invloed zijn. Het temperatuurbereik waarbinnen een kaas lang houdbaar is zonder veel verandering, kan heel nauw zijn (2 tot 5 C, bij voorbeeld). Is het in jouw koelkast bijv. 7 graden dan kan dit al van invloed zijn (of wanneer de deur ervan erg vaak wordt geopend).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
flyingcrow
8 jaar geleden
Heel erg bedankt!