Is lang bakken met olijfolie slecht?

Ik bak graag in olijfolie, want het is lekker en gezond. Ook gerechten als kippenpoten en pizzasaus, waarover ik lichte twijfels heb. Eerlijk is eerlijk, kippenpoten bak ik nog wel eens in roomboter om mezelf te verwennen en dat is heeeerlijk!
Pizzasaus nog wel altijd met olijfolie, maar ik begin te twijfelen over beide. Als olijfolie heter dan 150 graden wordt, zou er een slecht bijproduct ontstaan las ik. Nu vraag ik mij af of ik lange gerechten en ovengerechten niet beter met roomboter kan bakken?

In ieder geval mijn ouders raden het af om met roomboter te bakken, dit is ongezond. Wat is nu eigenlijk waar?

8 jaar geleden
in: Koken
3.4K

Het beste antwoord

Roomboter geeft inderdaad een heerlijke smaak aan de gerechten. Het heeft echter het nadeel dat boter niet zo sterk verhit kan worden als olie en maar een temperatuur van 80 graden bereikt, waardoor vlees of vis slechter dichtschroeit. Bakken in boter geeft echter wel een mooier bruin kleurtje aan vlees of visgerechten. Boter bevat veel water en verhit je boter sterk en lang dan verbranden de eiwitten en verdampt het water. Het resultaat is zwarte boter en vlees dat nog niet gaar is.

Olie kan sterker verhit worden dan boter en daarom kan je ook nooit frituren in boter maar wel in olie. zolang de olie geraffineerd is. Heb je dus de echte goede 'extra virgine (vierge) dan kan alleen de hele dure kwaliteit nog verhit worden tot boven de 200 graden omdat deze een lage zuurgraad heeft. Gewone extra virgine krijgt boven de 160 graden namelijk schadelijke stoffen die giftig en onverteerbaar zijn, vlak na het rookpunt ligt het verbrandingspunt en de olie kan dan zelfs in de fik vliegen. De extra virgine is de groene gekleurde olie die sterk fruitig smaakt en de meest gezonde pure vorm is, omdat de olijven direct na het persen, zonder toevoegingen gebotteld zijn.
Deze olijfolie gebruik je dus puur voor de smaak en voegt hem koud toe aan dressings e.d. of verwarmt hem alleen maar.

Sommige gerechten kan je dus best in roomboter bakken. Een verse tong bijv. kan nooit lekkerder worden dan alleen in boter. De boter hoeft bij zo'n visje niet zo heet te worden, omdat de vis snel gaar is. Bij stoofvlees ligt het anders. Dit moet snel dichtschroeien en daarvoor heb je olie nodig. Je kunt echter voor de smaak wel aan de hete olie wat boter toevoegen. Ik gebruik zelf vaak een mengsel van olie met boter indien ik geen braadvet heb. Wat ook een goede optie is, is de Campina botergoud.....heerlijk om in te braden/bakken. Hij heeft minder water en is speciaal ontwikkeld voor het bakken/braden en spettert ook echt niet.

Pizzasaus lijkt me niet lekker om in boter te maken, die maak ik ook met een gewone of vergine olijfolie. Kip zou ik bakken in een mengsel van boter en olie vanwege de goudbruinere kleur die je met boter eerder bereikt. In de oven kwast ik de poten alleen in met kruiden en olijfolie en zet ze dan in de hete lucht gecombineerd met de grill. Ze worden dan wel mooi bruin zonder boter.
De bewering van je ouders is denk ik wel achterhaald, m.b.t. slecht cholesterol;
http://energiekevrouwenacademie.nl/het-grote-cholesterol-doolhof-laat-je-niet-misleiden/
amc
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Goed verhaal. Ik zou er nog aan toe willen voegen dat de gezonde eigenschappen van olijfolie ook verloren gaan bij verhitting, dus al zou het niet schadelijk zijn boven een bepaalde temperatuur; de goede eigenschappen van olijfolie zijn er dan niet meer. In de landen waar olijfolie vandaan komt gebruikt men het niet om in te bakken, maar sprenkelt men het over het eten (over de pizza, salade, pasta etc). Bakken in goede (dure!) olijfolie is echt zonde.
amc
8 jaar geleden
Ik vond het niet nodig om die toevoeging te maken, omdat dit al in een van de reacties stond. Je hebt uiteraard gelijk....je gebruikt de dure olijfolievan de eerste persing alleen als smaakmaker en niet om in te bakken....inderdaad zonde!

Andere antwoorden (1)

Als je Olijfolie sterk verhit komen er stoffen vrij die je echt niet in je lichaam wilt hebben. Daarom is extra vergine olijfolie van een koude eerste persing uitsluitend geschikt voor koude bereiding van o.a. salades. Je hebt wel Olijfolie die zogezegd geschikt zou zijn om mee te bakken (Olijfolie Cucina) maar ook die is hier alleen van eerste persing en veilig bakken met Olijfolie is eigenlijk alleen geschikt van olie van 7-e persing die je bij sommige buitenlandse winkels kunt kopen. Lange tijd werd beweerd dat roomboter slecht was vanwege de verzadigde vetzuren. Dit is achterhaald! Vooral grasboter (biologische) is erg gezond. Het bevat veel goede voedingsstoffen, is niet slecht voor je cholesterol- en trigliceride gehalte in je bloed. Je lichaam heet per dag een kleine hoeveelheid goede verzadigde vetzuren nodig. Waarom?.....kijk een op Jesse van der Velde/grasboter. Deze coach heeft er echt verstand van en kan je veel te weten komen.