Als iemand veel te veel knoflook in het eten heeft gedaan, hoe kan je de scherpe smaak daarvan dan temperen?

Iemand heeft voor mij een Bulgaars gerecht gemaakt van een moes van geroosterde aubergines en geperste knoflook. Maar hij weet niet zo veel van koken af. Hij wist dat er in dit gerecht veel knoflook zit en heeft er dus maar liefst anderhalve bol in gedaan, hihihi.

Moet ik het weggooien (zo sneu voor al zijn werk) of kan de scherpe smaak nog verzacht worden met de een of andere toevoeging?

Ik houd veel van knoflook maar dit is me toch echt te gortig.

9 jaar geleden
in: Koken
59.5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Natuurlijk ligt het aan wat je van het gerecht verwacht maar room of karnemelk verzachten de knof.

Het beste antwoord

Lastig, maar ik begrijp je dilemma.

Ik ken dit gerecht, want ik maak het zelf relatief vaak, en voor een hele aubergine volstaat het als je 3-4 teentjes gebruikt. Anderhalf bol is écht veel te veel!

Er zijn er paar dingen die je zou kunnen doen om de knoflook smaak een beetje af te zwakken.
Als het gerecht bereid is met rauwe knoflook, dan kan dat heel erg heftig zijn. Mijn advies is dan om het aan de kook te brengen in een dikke bodem pan op een heel zacht vuur. Blijf roeren, anders zal het verbranden. Ook als de knoflook gaar was, door te koken zal de smaak afzwakken. Voeg indien nodig extra water toe als het te veel inkookt.
Door de toevoeging van zuur zal de knoflook ook minder heftig worden. Ik zou kiezen voor limoen of citroensap. Als je het gerecht kookt (zie boven), dan zal de zuur zijn effect doen op de knoflook, maar het gerecht zelf niet té zuur zijn, en met de citroensap (of limoen) kan je het water dat verdampt deels vervangen. Meer dan de sap van een halve citroen zou ik niet gebruiken.
Een beetje yoghurt doorheen roeren zou ook kunnen helpen (vanwege de zuur en de zuivelsmaak)
Je zou kruiden kunnen gebruiken (komijn, paprikapoeder...), maar dat zal de knoflook smaak alleen maskeren, niet afzwakken, dus of dit zal helpen...?
Als het goed is bevat het gerecht olijfolie. Je kan een beetje extra neutrale olie toevoegen (zonnebloem, raapzaad, maïs...) om de algemene smaak te verzachten.

Mijn vermoeden is dat het lastig te reden zal zijn met zo veel knoflook, maar met name het doorkoken en het aanzuren kunnen de beste oplossingen zijn.

Ik hoop dat het lukt, laat het maar weten, desnoods met een PB.
Succes!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
zondag
9 jaar geleden
Ik heb het niet meer gekookt en olie en citroensap zaten er al in maar de yoghurt heeft wonderen gedaan. Nu is het redelijk goed eetbaar, mits in kleine porties. Bedankt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Fijn om te lezen dat het heeft geholpen!
Eet smakelijk!

Andere antwoorden (1)

Daar zijn verschillende opties voor een paar zal ik hier benoemen

- peterselie erdoor (niet meekoken!) dit maskeert de knoflook

- eten iets langer laten doorkoken

-citroensap erbij doen want zuur heft bitter op

- suiker erbij doen

- als het kan de knoflook eruit halen en poffen dan word die veel minder sterk

Voor meer tips kun je bij bijgevoegde links terecht

Veel succes ermee!