In vele Turkse en Noord Afrikaanse winkels wordt saffloer verkocht als saffraan. Is die naamvervalsing wettelijk toegelaten in E.G.?

Toegevoegd na 1 minuut:
Je stuurt de kinderen om doosjes saffraan en ze komen met dit spul thuis

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
3.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat is saffloer?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Effe opgezocht
http://nl.wikipedia.org/wiki/Saffloer
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
DoosjeS saffraan? Hoeveel heb je ervoor betaald?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
importeur=Turk Food Impex
Zat niet in doosjes maar in een cellofaan zakje van 50 gram. Was maar een paar euro.
Ik heb er geen probleem mee dat ze het verkopen ,maar wel dat het verkocht wordt als saffraan
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag. Zo kocht ik een paar jaar geleden in een supermarkt een blikje met sojascheuten... bleek gewoon tempeh te zijn, wat niet van sojabonen maar van mungbonen is.... Raar he? Ik zou ook denken dat dat niet mag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zal me wel maar één keer laten foppen....50 gram saffraan voor die prijs?
Maar het ongenoegen is eigenlijk breder :
De meeste Wasabi die verkocht wordt is nep ,vanille wordt al vlug gebruikt voor vanilline aroma (chemische smaakstof ) ,zelfs de krab salade is niet veilig , er zijn plaatsen waar men op smaak gebrachte surimi visstokjes gebruikt! ( waar zelfs mijn kat zijn neus voor ophaalt)
Geslepen glas kan men toch ook niet als diamanten verkopen?
Waar is de wetgeving?
Als iets nep is ....moet het er bij vermeld staan : Zoals bij Koetjesrepen ....die niet pretenderen chocolade te zijn....zij noemen het heel mooi :Fantasie

Het beste antwoord

De bloemen van de saffloer worden soms gebruikt als een goedkope versie (of imitatie) van saffraan. Saffloer mist het kenmerkende aroma van saffraan.

Dus als jij zeker weet dat je saffloer krijgt in plaats van saffraan, dan moet je terug.

Ik zou even contact opnemen met de Voedsel en Warenauthoriteit om dit te vragen:

Bezoekadres Voedsel en Waren Autoriteit
CentreCourt
Prinses Beatrixlaan 2
2595 AL Den Haag

Postadres Voedsel en Waren Autoriteit
Postbus 19506
2500 CM Den Haag

T: (070) 448 48 48
F: (070) 448 47 47
E: info@vwa.nl
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Saffraan is de stamper/meeldraden van een bepaalde crocus spaarzaam en moeilijk te oogsten dus erg duur. Eigenlijk denk ik dat dit product alleen in speciaalzaken te krijgen is.
Wanneer om de kleur gaat kun je ook gewoon koenjit in de paella gooien, want beide geven niet veel tot geen smaak aan het eten.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik zie nu dat deze vraag al op een andere plaats is beantwoord.