Bederft eten sneller als er onweer komt?

Had een pan met nog wat macaroni in de keuken staan, stond af te koelen om in te vriezen. Mijn buurvrouw zei : Snel in de koelkast zetten hoor, want als het gaat onweren kan je het weggooien.
Heb dit wel vaker gehoort, waar komt dit idee vandaan en is het waar?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
37.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nog nooit gehoord. Apart!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ken het alleen van soep en macaroni, zijn er nog meer etenswaren waarbij dit gebeurt behalve andere pasta's.

Het beste antwoord

Ik denk dat dit alleen geldt bij de zomeronweren.... in de hondsdagen (augustus) kan het ontzettend broeierig en warm zijn... je kunt je voorstellen dat alles sneller bederft, omdat het voor bacteriën extreem gunstige condities zijn... in de winter lijkt het me geen verschil te maken...
Maar mocht dit wel zo zijn, dan heeft het waarschijnlijk te maken met de hoeveelheid ozon (O3) in de lucht, tijdens onweer...misschien dat er dan meer en sneller oxidatie optreedt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ja, als het gaat onweren wordt de luchtvochtigheid erg hoog, dat is in dit geval killing voor je macaroni!

Toegevoegd na 1 minuut:
Dus een combinatie van warme lucht in huis, en een hoge luchtvochtigheid, is een ideale voedingsbodem voor bacteriën en dergelijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een snel dalende luchtdruk - wat dus bij onweer het geval is - is funest voor je pan eigen-gemaakte (erwten)soep.
Je merkt het alleen pas als je de soep weer warm maakt, hij begint te schuimen en ongelooflijk zuur te ruiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze vraag is voorgelegd aan Hermi Harmsen (medisch microbioloog). Deze concludeerde:
- luchtdruk heeft hier geen invloed op
- vochtigheid heeft hier waarschijnlijk geen invloed op
- Broeierig weer vinden bacteriën wel prettig. Er zouden meer aanwezig kunnen zijn.
- Die soep koelt met warm weer langzamer af, waardoor de bacteriën in de soep beter groeien.

Ook werd de vraag voorgelegd aan meterorloog prof. Bert Holtslag van de leerstoelgroep meteorologie en luchtkwaliteit van de Wageningen Universiteit. Ook hij denkt dat vooral de warmte de oorzaak is. En misschien, al is het volgens Holtslag onwaarschijnlijk, speelt de druk toch mee: bij lage druk kookt water al bij een lagere temperatuur. Daardoor zouden aanwezige bacteriën eenvoudiger kunnen overleven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
prof. Bert Holtslag is dus metreoloog. Wat weet hij meer van microbiologie dan elk ander leek op deze aardkloot?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De invloed van (on)weer op diverse processen. Daar gaat deze vraag tenslotte over. Zijn deskundigheid zal niet voor niets geraadpleegd zijn.
Onweer op zich veroorzaakt geen zure soep of ander voedsel.Warm en vochtig weer verhoogt wel de kans op bederf van niet koud genoeg bewaarde voedingsmiddelen. Toen er nog geen koelkasten bestonden was dat risico een stuk groter dan nu. En uit die tijd komt dit verhaal.

Zure soep of ander eten ontstaat door bacterieën die zich in het voedsel vermenigvuldigen omdat:
a) voedsel niet koud genoeg wordt bewaard, of
b) voedsel te langzaam is afgekoeld (bijvoorbeeld met de deksel op de pan). Tijdens vochtig en warm weer moet je hier natuurlijk extra goed op letten.

Als u er voor zorgt dat soep of andere voeding zonder deksel snel afkoelt nadat hij van het vuur komt (in een bak met ijskoud water bijvoorbeeld), en als je het in de ijskast bewaart, kunt je ook tijdens warm en vochtig weer gerust een pan soep of macaronie koken. In de koelkast zal onweer of andere weersomstandigheden geen invloed hebben op de kwaliteit van het voedsel als aan bovenstaande voorwaarden is voldaan.
Er gaan verhalen dat de grotere hoeveelheid Ozon in de lucht een mede oorzaak van bederf kan zijn, maar dit is niet bewezen.
Ik heb gisteren nog soep gekookt, en er ging een zware onweersbui overheen. De soep is nog als vers, en ik eet het vandaag lekker op. Het bewijs staat op het aanrecht, onweer veroorzaakt GEEN zure soep of ander voedsel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vroeger zei mijn moeder dat ook maar die had het dan ook over de hondsdagen..volgens mij is dit echt van vroeger toen ze nog geen koelkast kenden.
als het dan erg warm en benauwd was bedierf het eten heel snel.