Waaruit bestaat het gerecht "blinde vis"?

Nog nooit van gehoord, zou een "oud-Hollands" gerecht zijn.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Koken
2.8K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je er nog nooit van gehoord hebt, hoe kan het dan dat je hier een vraag over stelt...? ;)
Dat even terzijde: Ik vermoed dat het gaat om het gerecht blinde vink, maar dan met vis in plaats van vlees.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Rabelais: Je bent erg scherp :-))
Voor vandaag had ik er nog nooit van gehoord.
Het is geen blinde vink, maar ook geen vis. Dat weet ik inmiddels.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hmm... dan ben ik onderhand ook wel benieuwd naar het antwoord.
Kan er op Google werkelijk niets over vinden (maar dat heb je zelf waarschijnlijk ook al ondervonden).
anneliez
9 jaar geleden
waarschijnlijk iets dat gemaakt werd om op vis te lijken als de vis te duur was
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@anneliez
Dat vermoeden heb ik ook.
Ik weet in ieder geval dat de term 'blind' in een gerecht vaak wordt gebruikt om (een gebrek aan) iets te maskeren.
Erna55
9 jaar geleden
" modern" recept : blinde vis Maak een gehakt van zalm en gamba's. Pel 200 gram gamba's en snij een stuk van 200 gram zalm in snippers. Pureer de gamba's en zalm, samen met het eigeel van één eiSnij twee reepjes zalm van een zijde en leg deze naast elkaar. Leg hierop een schepje zalm/gamba gehakt. Pak nu 2 plakjes bacon en leg hier de zalm+gehakt op. Rol dit alles mooi op en bak de blinde visvink zo'n 8 minuten om en om .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het vreemde is dat het door [niet arme] katholieken op vrijdag werd [wordt] gegeten. Ik kon er inderdaad ook niets over vinden online.
Erna55
9 jaar geleden
In oude kookboeken werd er gesproken van " blind" bakken wanneer er een laagje ( deeg) of puree overheen zat. Of als iets troebel was: blind geslagen Wanneer je zelf bouillon hebt getrokken en deze is troebel geworden (Blind geslagen) dan kun je deze vertroebeling wegnemen door een eiwit te nemen en dit in de hete bouillon te brengen. Tegenwoordig is blind bakken dat de taartbodem even solo gaat met iets zwaars erop.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@ Erna55: Is dit een eigen recept?
Erna55
9 jaar geleden
De moderne blinde vis :
http://www.rtl.nl/components/huistuinkeuken/life4you/recepten/blinde_visvink_.xml
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Erna55: bedankt voor dit recept! Klinkt erg lekker... alleen het plakje bacon, waar zou je dat nou door kunnen vervangen... misschien een touwtje?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit is inderdaad blinde vink, maar dan met vis... ;)

Antwoorden (1)

Mogelijk betreft het een middeleeuws appelgebak voor de vastentijd. De schrijver heeft het maar 'valse vis' genoemd, maar het zou best 'blinde vis' kunnen hebben geheten.
Het recept heeft de beschrijving "Om gevormde vis te maken in de vastentijd". Het is een dichte taart die met een vulling van appels in de oven wordt gebakken. Het vastendeeg bestaat uit verrijkt korstdeeg. In plaats van boter en eieren worden - vanwege de strenge dieetvoorschriften in de vastentijd - olie en gemalen amandelen gebruikt. Het resultaat is een soepel, elastisch deeg, dat eenvoudig te verwerken is.

"Stoet jn enen mortijer vijf of sees appellen, schon gheschelt sonder kersel huijs. Ende doter jnne van ghestoten amandellen of gheroost pepercock met een luttel sofferaens. Ende backt dese jn olye of mackt groten wijs backse gheuerwet ende van gheghat jnden ouen". Vertaling:
Stamp in een vijzel vijf of zes appels, geschild zonder klokhuis. Doe er suiker bij en gember en kaneel, en wat fijngestampte amandelen of geroosterde peperkoek met een beetje saffraan. Bak dit in olie, of maak een grote vis in de oven, gekleurd en met wat gaten erin.
Amadea