Kunnen gerechten die uit de oven komen worden ingevroren?

Zoals een zelfgemaakte lasagne die al helemaal afgebakken is.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Koken
1.7K

Antwoorden (3)

Ja, dat kan. Maar je moet wel zorgen dat de schaal door en door afgekoeld is voordat je hem in de vrieskiast zet. Anders heb je het risico dat eten in de buurt half ontdooit en dan weer bevriest en daardoor aan kwaliteit verliest.
Het is ook belangrijk dat je het eten goed inpakt om te voorkomen dat het voedsel uitdroogt en de kwaliteit verminderd.

Ik doe dit vaak om in drukke weken toch gezonde maaltijden op tafel te zetten van goede kwaliteit en met goede ingredienten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je vraag is niet te beantwoorden met een simpel ja of een nee.
Je volledig afgebakken Lasagne zou ik niet invriezen daar je pasta bij het weer opwarmen overgaar (en heel waarschijnlijk nogal papperig) zal worden en ook je korst zal niet echt lekker meer zijn. Je kan je Lasagne wel invriezen als hij nog niet in de oven is geweest, laten ontdooien en dan de oven in voor zolang als nodig, dan de kaas erop en gratineren.
Andere ovengerechten (denk dan aan een jachtschotel) kan je dan weer wel invriezen na bereiden echter wel in acht nemen dat als je van plan bent je ovenschotel na bereiding in te vriezen je de schotel niet gratineert. De reden dat je een schotel best niet kan gratineren voor invriezen is vrij simpel, als je de schotel nadien weer in de oven schuift zal je heel waarschijnlijk een verbrande korst overhouden.
Echter als je van plan bent de schotel in te vriezen dan zou ik de schotel afmaken tot zover als hij de oven in kan en dan invriezen. Dit zal de smaak en de structuur ten goede komen en het bespaart je nog energie ook.
In ieder geval smakelijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoi WWDiver1
Als ik lasagne maak, en thuis is dat een glutenvrije variant, die dus nog meer de neiging heeft om papperig te worden, is het geen enkel probleem om deze in te vriezen. Niet volledig afbakken, laten afkoelen, en invriezen. Halverwege het ontdooien kan je de kaas erop doen, en de laatste 2 minuten gratineren.
Heerlijk!
... en de pasta blijft perfect, zelfs de glutenvrije! In mijn ervaring kan bijna alles uit de oven worden ingevroren, uitzonderingen buiten gelaten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoi terug Gabi71,
Ik wil je er wel effe op wijzen dat de vraag ging over VOLLEDIG afgebakken lasagne..... en daar heb ik mijn antwoord dus op gebaseerd.
Verder heb je gelijk wat betreft je lasagne, gedeeltelijk afbakken en dan invriezen is inderdaad ook een mogelijkheid, alleen is niet afbakken voor invriezen en pas afbakken na ontdooien beter voor de energierekening. Zoals ik ook reeds vermelde in mijn antwoord. ;-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zoals gebruikelijk zijn wij het mee eens!! ;-)
Over het algemeen kan volgens mij alles wat al klaargemaakt is, weer ingevroren worden. Maar met de ene gerecht kan het beter dan met een ander. Laatst had ik sperziebonen ingevroren, omdat er veel te veel overbleef. Alleen de keer toen ik het weer ontdooide, smaakte het echt nergens naar.