Als ik groente gekookt heb in de en deze invries en weer opwarm, kookt de groente dan verder?

Ik vries namelijk vaak maaltijden in om ze vervolgens op een andere dag weer te ontdooien en in de magnetron op te warmen. Gezien er bij het koken bijv. vitamines verloren gaan vraag ik mij af of gekookte groenten nog verder door koken als ik ze opwarm in de magnetron. Ik heb het puur over opwarmen op de hoogste stand zonder water toe te voegen of iets dergelijks. Dan zou ik de groenten (bijv. spruitjes) iets korter kunnen koken zodat ze in de magnetron als het ware iets verder door koken bij het opwarmen. Mijn doel is dus om zoveel mogelijk vitaminen te behouden bij deze methode...

Weet iemand meer? Alle antwoorden zijn welkom.
Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Koken
1.4K
Ritsuka
9 jaar geleden
Ik zou ze dan blancheren, en dan in de vriezer

Het beste antwoord

Ja, de groente kookt dan verder.
In de groente vinden constant allerlei chemische processen plaats. Ook als ze op het aanrecht of in de koelkast liggen. Ze blijven bijvoorbeeld groeien, en gaan uiteindelijk bij gebrek aan energie rotten.
Als je de temperetuur verhoogt (koken) gaan die processen sneller, en verlopen er ook andere processen, mede omdat vele cellen stuk gaan.
Dat gebeurt ook als je ze na het invriezen weer ontdooit en opwarmt.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor het nuttige antwoord.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Btw. hoe is de verhouding? Staat 1 minuut opwarmen (maximale stand) in de magnetron dan ongeveer gelijk aan 1 minuut koken? Of is dit verschil een stuk kleiner?
Reddie
9 jaar geleden
Hoe hoger de temperatuur, hoe sneller de processen.
Als je opwarmt is de temperatuur eerst bijvoorbeeld 20°. Daarna 21°. Daarna 22°. De reactiesnelheid loopt dus langzaam op.
Vergelijk het even met bewegingssnelheid.
Rijd je met 100m/sec, dan rijd je in elke seconde 100m.
Trek je op, dan rijd je de eerste seconde 1m, de volgende seconde 2m, de volgende seconde 3m, etc.
Je doet dan zo'n 14 seconden over 100m. Afhankelijk natuurlijk van hoe snel je optrekt.
Dus heeft bijvoorbeeld 15 minuten opwarmen hetzelfde effekt als 1 minuut koken. Maar dat is natuurlijk afhankelijk van hoe snel je opwarmt.