Is er een manier om soep te maken uit puur groente?

Ik zat te denken aan het zelf schoonmaken van groente en dat verhakselen tot soep. Hoe kan je zoiets doen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
2.1K

Het beste antwoord

Zo maakte ik een keer een soep van bietjes, koolrabi en worteltjes. Deze combinatie was heerlijk. Je kookt alle groenten (eventueel bak je eerst een uitje en wat knoflook en gooit daar de groenten bij) tot ze zacht genoeg zijn om te pureren. Dan heb je al een heerlijke soep. Omdat ik eens iets anders wilde proberen heb ik er dit keer ook mascarpone en slagroom bij gedaan. Dit geeft een wat romigere smaak. Ik gebruikte 1 deel koolrabi, 2 delen wortel en drie delen bietjes (maar variaties zijn natuurlijk altijd mogelijk).

Zelf ben ik absoluut voor alleen maar pure groenten, dus voor mezelf maak ik het liever zonder room. Maar beide combinaties smaken heerlijk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

misschien uit sap van groenten?
en groenten zelf?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beetje water opzetten (niet te veel) alle groente erbij en wat ui en knoflook voor de smaak. Laten koken en pureren. Daarna kun je het afmaken met eventueel zout, peper, beetje room of zachte kaas.

Toegevoegd na 48 seconden:
Zo maak ik altijd broccoli/bloemkoolsoep met boursin.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je het puur met groente doet word het erg flauw.
Zelfde als je groente kookt daar doe je ook zout of andere kruiden door.
Wel zou hij een beetje op smaak komen als je er verse pepers en paprika door gooit.
anders wordt het een flauwe bende!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan hebben wij een totaal andere smaak;-)
Een of meer bouillonblokjes zouden wel wonderen doen, want zoutloze soep lijkt me niet lekker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tomaten even koken, en dan de schil eraf helen, pureren, dan heb je tomaten vocht, en dan kun je daar verder allerlij groente bij doen die je lekker vind.
Maar zonder zout en kruiden, lijkt het mij een flauwe hap.
Maar wat je ook beslist, smakelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het echte recept van mijn tomatensoep is pas echt jam, wil je hem weten ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je pakt tomaten, zoveel als je nodig hebt, voor het aantal personen, voor 4 personen ongeveer 2 kilo.
Die laat je effe koken in wat water, en dan prik je er met een mesje een keer in, als het sneetje wat je hebt gemaakt open gaat staan, is het vel los.
Dan giet je ze af, en laat je ze afkoelen, als je geen tijd hebt om ze af te laten koelen, dan giet je er gewoon effe wat koud water overheen.
Dan pel je de schillen er af, doe je ze in een bak, en zet je de staafmixer erin, en pureert ze fijn.
Dan giet je de tomatentoelie weer terug in de pan, en zet het vuur aan, en gooi er wat groentebolionblokjes in.
Dan pak je een ruime hoeveelheid basilicum, en die doe je in een maatbeker, je raspt wat kaas, en je pakt 2 a3 teentjes knoflook, die snij je in 4 stukjes, en een bakje pijnboompitten, en een flinke scheut olijfolie, en je staafmixt dit tot moes, je ziet het al, dan heb je verse pesto.
Dan bak je een omelet, die snij je in reepjes, en dan nog een keer verticaal door, die doe je bij de tomatentoelie.
En je doet een zakje boerensoepgroente erin.
Dan laat je de tomatensoep even koken, totdat de groente gaar zijn.
En dan schep je de soep in een bord of soepkom, en doe je er een lepeltje pesto door, en een beetje ongeklopte slagroom.
Smakelijk, jammie. En uuhh vegataries ook nog.
Je krijgt al meer smaak aan groenten door ze even aan te fruiten. Bijv: Fruit een ui, bak stukjes prei, paprika en winterwortel mee. Voeg een blik tomatenblokjes toe of snij tomaten in blokjes en doe er gekruide tomatensap bij.
Je kunt er naar smaak kruiden die je lekker vindt aan toevoegen en je kunt er evtl. nog een blik kikkererwten bijdoen. Ook lekker is het om er stukjes zwarte olijf bij te doen, als je ervan houdt.

Het is ook lekker om een wortelkoriander soep te maken. Koriander is ook lekker pittig.
amc
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Koriander iejakkiebah, maar das mijn mening ;-)
amc
14 jaar geleden
Toch is het in samensmaak met de zoete worteltjes weer lekker. Koriander is om zo te proeven ook niet lekker vind ik ook. Maar als smaakversterker vooral bij wortel of curry`s is het soms een wezenlijk verschil.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat is die zeepplant ja, net of je een hap dubro in je mond hebt, jakkiebah. En hoe je groente moet fruiten, in een klein kookpannetje met wat roomboter, en goed blijven roeren tot ze gaar zijn.
Alleen maar groenten is misschien soms wat te dik en te lafjes, maar voor het overgrote deel groenten kan best.

Wat ik doe met één of twee uien, eventueel een teentje knoflook en een kilootje tomaten:

Ui en knoflook langzaam fruiten in wat (olijf)olie. Tomaten halveren. Niet moeilijk doen met ontvellen of iets dergelijks. Dan het vuur hoog zetten en de tomaten meebakken tot ze zacht zijn.

En dan de staafmixer in de pan en de hele boel pureren.

Bouillonblokje erbij en een heel klein beetje water (veel minder dan je nodig denkt te hebben!) om de gewenste dikte te krijgen.

Op smaak brengen met wat versgemalen zwarte peper, een scheutje extra vierge olijfolie, en een scheutje (wijn)azijn.

En presto: een tomatensoep met meer tomaten dan je ooit dacht kwijt te kunnen in één pan soep.

Hetzelfde idee werkt prima voor vele soepen: groenten fruiten/bakken/koken, staafmixer erin, bouillonblokje erbij en aanlengen tot de gewenste dikte. En dan eventueel wat extra smaak toevoegen met wat kruiden of specerijen.

Extra tip: als je een wat meer gebonden/romige soep wilt, hoef je geen room toe te voegen. Kook een aardappel mee in het mengsel en pureer die mee met de staafmixer, en het zetmeel zal je soep binden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gisteren geprobeerd en het was heerlijk...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben blij dat je het lekker vond!
Yes, Kies de groenten naar keuze, Kruiden zijn ook meestal groen als je verse kruiden neemt. Salie en Selderij zijn goede vervangers van zout. Bonen maken de soep dik. Als je het iets simpeler wil. Er bestaan ook bouillonblokjes van pure groenten. Verder heb ik een link toegevoegd met recept.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jawel. klein snijden met een mes
water erbij, halve liter
doe er een bouillonblokje bij
proef!
mogelijk nog wat peper/zout/ui/knoflook?
proef!
en kijk wat deze groente je oplevert