Hoe bewaar je zelfgemaakt ijs?

Ik heb een ijsmachine om zelf ijs te maken. Heerlijk, zacht en zijdeachtig!
Maar hoe bewaar ik de rest die ik voor een volgende keer wil overhouden? Natuurlijk terug in het vriesvak want gewoon in de koelkast, dan smelt het ijs. Maar als ik na een tijdje het ijs dan weer wil gebruiken, is het zachte verdwenen en proef ik de kleine ijskristalletjes. Wie heeft een oplossing?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
21.8K

Het beste antwoord

Zelfgemaakt roomijs is zeer lekker maar moet bij voorkeur onmiddellijk geconsumeerd worden zo niet zullen zich stilaan ijskristallen in het roomijs ontwikkelen.

Het commerciële roomijs bevat allerhande stabilisatoren, emulgatoren en andere toevoegingen om al deze onvolkomenheden tegen te gaan.
Om kristalvorming te vermijden bij zelfgemaakt roomijs zijn de volgende oplossingen:
Zorg dat het ijs goed luchtig is, dan blijft het langer zacht.
Voeg 3 gram agar-agar per liter melk toe.
Een andere mogelijkheid is om 2 in warme melk opgeloste gelatineblaadjes toe te voegen.
Een hele goede oplossing is:
Koop Nutriton babyvoeding,
Twee schepjes op het eind van de bereiding toevoegen. Dit poeder is johannisbroodpitmeel en geeft een binding, en word in de professionele bereiding gebruikt. Wel goed mengen. Dit houd de structuur van het ijs vast, zodat het lijkt of het minder snel smelt
Bewaar ijs bij voorkeur in een diepvriezer, afgesteld op min 15 Celcius, in een niet te hoge, goed afgesloten bak, om kristalvorming te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je moet het ijs ZEER snel invriezen. De kristallen ontstaan doordat het ijs niet snel afkoelt; Hierdoor kunnen kristallen ontstaan die groeien, ipv zeer veel kleien kristalletjes die klein blijven. Als het ijs maar snel genoeg afkoelt, heb je hier geen last van.

Helaas zijn de meeste vriesvakjes hier niet sterk genoeg voor. Je kan proberen het ijs dun uit de smeren en de vriezer zo koud mogelijk te zetten. Of vloeibaar stikstof bestellen ;D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Szal;

De enige manier van ijs bewaren is toch echt bevroren in een goed afsluitbare diepvriesverpakking. Misschien moet je het wat op temperatuur laten komen als je het weer wilt eten, zodat de ijskristallen ook kunnen ontdooien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Snel is een goed sluitbare bak doen en de vriezer in!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bewaar zelfgemaakt ijs in een plastic of metalen bak die je niet helemaal tot aan de rand vult, zodat het ijs een beetje ruimte heeft om tijdens het bevriezen uit te zetten. Leg bakpapier op het ijs zodat zich geen kristallen vormen en sluit de bak af met een deksel. Eet zelfgemaakt ijs met ei erin binnen 3 dagen. IJs zonder ei blijft langer goed, maar de smaak kan na verloop van tijd wel veranderen.