Als ik een spiegelei bak, gaat meestal de dooier kapot als ik het ei uit de pan haal. Iemand tips??

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Er zijn een aantal tips, zie ook de instructie link. De belangrijkste is: deksel op de pan! Met een deksel wordt het ei sneller ook aan de bovenkant bij de dooier gaar. Deze wordt mooi stevig maar nog zacht van binnen (als je dat wilt). Vuur max halfhoog bij deze techniek.

Rustig alleen de schaal breken en het ei net boven de pan breken en langzaam in de pan laten lopen.

Het ei heel voorzichtig uit de pan laten glijden op bijv. je boterham Of Heel voorzichtig met een brede spatel onder het ei gaan en het voorzichtig uit de pan tillen en dan weer rustig van de spatel aflaten glijden richting plaats van bestemming.

Wanneer je het ei niet te kort bakt, is de dooier aan de buitenkant net wat steviger en blijft ze aan de binnenkant toch zacht, circa 3 minuten op middelhoog vuur, ervan uitgaande dat de pan als je het ei er in begint te bakken al warm is. Door het eitje net iets langer te laten bakken zal het spiegelei dat je maakt bij het eruit halen minder snel breken. Zelf gebruik ik altijd een anti-aanbakpan (tefal ofzo) en ik laat jet eitje uit de pan op mijn bord glijden, helemaal zonder spatel. Wanneer de randen van mijn ei bruin beginnen te worden weet ik dat het voldoende gebakken is. wat ook helpt: nadat je jouw ei gebakken hebt, het gas uitdraaien en het eitje nog 1/2 minuut in de pan laten voordat je het eruit haalt; dan wordt het ook net ietsje steviger.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100