Hoe kan ik mijn zelfgebakken brood hoger krijgen?

Ik bak speltbrood(speltbloem, water en gist). Vorige keer in een cakeblik gedaan en dit keer zonder blik of vorm en het op bakpapier erin gedaan. Eerste keer werd het net zo groot als een cake en nu was het ingezakt en was het een vloerbrood. Ik wil het graag net als brood uit de winkel hebben. Hoe kan ik dat doen?
Ik heb al gezocht naar broodvormen, maar ik heb een combioven en de meesten passen er niet in. Normaal cakeblik past er niet eens in. Heb een kleinere daarvoor.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Koken
4.3K

Het beste antwoord

Ik bak mijn brood eigenlijk altijd gewoon op de bakplaat, en ook speltbrood gaat prima. Ik weet dus niet precies wat er misgaat bij jou, maar ik weet natuurlijk ook niet in welke verhoudingen jij je brood mengt.

Zoals in een ander antwoord al staat: de glutenstructuur van spelt is anders dan van tarwe. Er zit méér gluten in spelt, maar het is wel een ánder soort eiwit. Vaak wordt gezegd dat je het minder lang moet kneden en ook niet hoeft na te laten rijzen; toch gebruik ik gewoon een standaard programma van mijn broodbakmachine, met alleen dat verschil dat ik het eruit haal en daarna bak in de oven (ik laat het wel nog rijzen in de oven).

Nu weet ik niet precies welke verhoudingen je gebruikt en ik meet de mijne ook nooit heel precies, dus het is nogmaals moeilijk te achterhalen wat er precies misgaat. Allereerst is je meel belangrijk: ik gebruik allerlei meel- en bloemsoorten in allerlei verhoudingen (volgens mij zijn geen twee broden hetzelfde bij mij) maar als ik een volledig speltbrood maak, dan gebruik ik meestal een combinatie van speltmeel en speltbloem. Net als met tarwe krijg je van alléén volkorenmeel een vrij klein en zwaar brood. Het kán op zich prima en ik heb ook wel eens een brood van alleen speltmeel gebakken, maar een mengsel met speltbloem erbij zorgt er wel voor dat het wat luchtiger is en je niet zo'n dicht, klein broodje krijgt. Jij gebruikt alleen bloem, zeg je: dan maak je een witbrood, dat is lichter maar heeft dus ook sneller de neiging om teveel te rijzen. Ik zou als ik jou was eens proberen wat je krijgt als je half om half of één derde om twee derde speltmeel en - bloem gebruikt.

Verder moet je bij een vloerbrood altijd wat meer meel en/of minder water gebruiken: brood dat niet in een bakblik gaat, moet een beetje in de goede vorm blijven staan op de bakplaat. Je moet het een beetje kunnen vormen zonder dat het meteen als een soort pudding weer inzakt. Als je brood niet genoeg rijst, heb je mogelijk meer gist nodig of wat meer bloem in plaats van meel. Als je brood wel rijst maar daarna volledig inzakt, of als je brood eruit ziet alsof iemand er een rotje in heeft gegooid tijdens het bakken, rijst je brood te hard. Dan heb je minder gist of wat meer zout nodig.

Ik laat het brood altijd nog even 20-30 minuten rijzen in de oven (ook combimagnetron trouwens, volgens mij is dat het probleem dan ook niet) op de laagste stand voor ik het echt bak. Geen idee of dat uit zou maken, maar proberen kan in elk geval geen kwaad.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Hoi Tommie,
wat je kunt doen:
A. Doe een met warm water nat gemaakte theedoek over je brood als dat staat te rijzen. dat houdt de luchtvochtigheid hoog.
B. gebruik weinig gist (minder dan je zou denken dat je nodig hebt) en laat je brood lang rijzen.
C. Hoe minder zout je in je deeg doet hoe beter het rijst.
D. Misschien kun je een beetje vals spelen en er toch wat tarwemeel in doen, daar zit veel gluten in, belangrijk voor het rijzen. Mooi rijzen hangt samen met gluten. En de gluten in spelt zijn behoorlijk anders dan die in tarwe, zie bron 2. Dus probeer eens met een heel klein beetje tarwebloem erbij?
E. Lukt dat niet dan kun je proberen 1/3 theelepeltje suiker bij je deeg te doen (niet meer).
F. En ik ga er van uit dat als je een heel klein beetje olie (zonnebloem of olijf) erbij doet, dat het rijzen ook verbetert. Minstens een van die dingen zou toch moeten helpen?

veel succes!

Toegevoegd na 47 seconden:
nu zijn de bronnen omgekeerd, dus waar in de tekst staat bron 2, dat is nou bron 1 geworden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor de tips! Ik mag geen suiker en tarwe. Dus dat gaat helaas niet. Wat minder gist gebruiken zal ik de volgende keer proberen.
Ritsuka
9 jaar geleden
Dan word het lastiger, als je dat om medische redenen niet mag hebben.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Klopt, maar zoals je ziet blijven er nog voldoende methodes over. Ik bak al jarenlang geregeld zelf brood en meestal lukt het prima. Vooral voldoende warmte (ook weer niet overdrijven maar 20 graden is uitstekend) en vocht zorgen dat je gist goed werkt. En probeer eens gewoon je deeg een halve dag te laten rijzen. als je s ochtends begint, om de middag een keer door kneden en verder laten rijzen, dan kun je het om 4 of 5 uur in de oven zetten. En bovendien gebruik je dan veel minder gist.
Wat me ook te binnen schiet: een verpulverd vitamine C tablet erbij doen. Dat is nl. een anti oxidant en gist houdt niet van zuurstof!
experimenteren maar!