Waarom zijn mijn bramen rood geworden in de vriezer? En is dit erg? (zie uitleg)

Wij hebben sinds een paar jaar bramen in de tuin staan (Vonden de 1e tak groeiend over de hoek van de schutting vanuit de verwilderde tuin van de buren schuin achter ons, en het leek ons een leuke toevoeging naast de al aanwezige kruiden, aardbeien en tomaten) Nu, een paar jaar van opbinden en uitschieters inplanten later, is het een mooie klimplant om de schutting naar de achterburen wat te versieren, met als bonus heerlijk zoete en verbazend grote vruchten.

Tot nu toe deden we er niet veel meer mee dan plukken als ze rijp waren en in een schaaltje op tafel zetten. Maar het werden er zoveel dat ik dit jaar heb besloten een deel in te vriezen om jam te maken. Maar... Al hangen er nu nog flink wat onrijpe bramen, mijn vriezer is niet groot en hij zit propvol. Daarnaast begin ik door mijn vriezer bestendige bakjes heen te raken, dus wilde ik niet langer wachten.

Vandaag besloot ik dus alle bramen bij elkaar in een kom te wegen zodat ik vast gelei suiker kon halen (Maar liefst 1,7 kg in één jaar van de 3 takken die we nu in de grond hebben staan en er hangt nog genoeg om een tijd door te snoepen). Maar al heb ik ze stuk voor stuk pas GEPLUKT ALS ZE DONKER WAREN EN ZE GOED ALS VAN DE PLANT VIELEN ALS IK ZE AANRAAKTE, lijken ze NA OPSLAG IN DE VRIEZER ineens een stuk minder donkerblauw maar meer rood te zijn...

IS DIT NORMAAL OF HEB IK IETS VERKEERD GEDAAN? BEINVLOED DIT DE SMAAK OF GESCHIKTHEID VOOR CONSUMPTIE/VERWERKING IN JAM? EN MOET IK DIT VOORKOMEN? ZO JA, HOE?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Koken
2.4K

Het beste antwoord

Er is niks aan de hand de bramen zijn nog steeds geschikt om tot jam te verwerken.
Waarschijnlijk zijn de bramen wat gekneusd geraakt bij het in bakjes doen voor invriezen.
Het beste is de bramen los op bakpapier in te vriezen en eenmaal bevroren in bakjes te stoppen
Veel plezier bij het maken en eten van je bramenjam ,bramensap is ook heeeerlijk