Wie weet waar mämmi in Nederland wordt verkocht

Mämmi is een fins gerecht.
Mijn dochter heeft het verleden jaar in Helsinki bij een finse familie mogen proeven. Ik heb geen idee wat het is , maar het zou lekker moeten zijn.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
2.5K

Het beste antwoord

De echte mämmi is een soort typisch paasgerecht,een onooglijke soort pudding en het duurt uren om hem zelf te maken. In Finland kan je hem kant en klaar kopen en de meeste finnen doen dit ook. Hier is hij bij mijn weten niet verkrijgbaar, ik ken ook geen Finlandshop waar je hem online kunt kopen. Misschien even googlen?
De manier om hem zelf te maken gaat als volgt:

Ingrediënten;
8-10 ltr. water,
250 gr. mout,
2 kg. roggenmeel,
½ theel. zout,
6 eetl. gemalen curacaoschillen ( of sinaasappelschillen)

Doe een vierde v.d. mout en wat roggenmeel in 2 ltr. warm water en roer goed door. Strooi er een dikke laag mout en roggenmeel op en dek goed af. Laat dit nu ruim 1 uur op laag vuur trekken. Roer dan door en voeg weer warm water toe. Strooi er weer mout en roggenmeel bovenop en laat weer een uur trekken. Herhaal dit tot alles verbruikt is. Dit maakt dat het gerecht op een natuurlijke manier gezoet wordt. De laatste hoeveelheid water moet kokend heet worden toegevoegd. Op smaak brengen met het zout en de schilletjes en onder voortdurend roeren korte tijd laten koken. dan laten afkoelen maar blijven roeren. Doe de massa dan in een ovenschaal en bak het gerecht zo`n 3 uur in een tamelijk hete oven. Serveer koud met suiker en slagroom.
amc
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je zou het zelf kunnen maken. Op de Engelstalige Wiki staan een tweetal recepten. Dus als je engels goed is...

Persoonlijk vind ik het er niet echt smakelijk uitzien trouwens...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja, naar Finland gaan kost ook tijd... ;-)
Hier heb je het recept in het Engels.

Klik op onderstaande link:

http://mammituokkonen.blogspot.com/2009/04/mammi.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
misschien kan je wat laten opsturen door die familie na ik begrijp kun je het daar overal kant en klaar kopen. misschien kunnen zij ook wel een goed recept sturen.