Waarom wordt een plastic bord warmer in de magnetron dan de inhoud (gortpap)?

Het plastic bord werd heet, terwijl de gortpap vrij koud bleef. Dat plastic is hard plastic, heeft weinig gewicht en is geschikt om als bagage mee te nemen in een rugzak.

9 jaar geleden
in: Koken
Bordensteker
9 jaar geleden
Tip: met betrekking tot het opwarmen in een aardewerk bord (althans niet speciaal een plastic bord) staat er het een en ander in http://www.goeievraag.nl/vraag/eten-drinken/overig/eten-opwarm-magnetron-alleen-bord.74534

Antwoorden (2)

Een magnetron verwarmt water. Maar om precies te zijn, geeft het straling af wat goed opgenomen wordt door de OH verbinding in water. HOH (ook wel H2O, water dus) heeft twee van deze verbindingen, dus dat gaat goed. Alleen zijn er veel kunststoffen die deze verbinding ook hebben, maar de CH verbinding (waar er in kunstoffen nog veel meer van zijn) is ook vatbaar voor deze straling.

Waarom de een warmer wordt dan de ander kan te maken hebben waar de straling vandaag komt. Bij de meeste magnetron komt de straling diagonaal, maar soms ook van achter of onder. Als dit een magnetron is waar het van onder komt (via reflectie), dan zal het bord de straling als eerste absorberen en wordt de pap niet warm.
9 jaar geleden
Ik denk dat je de volgende keer beter een soepkom/bord kunt gebruiken. Bij deze wordt de kom/bord ook wel warm, maar de inhoud ook.