als je een flesje citroensap geopend hebt, is de houdbaarheid dan nog steeds wat op de verpakking staat? In de koelkast bewaard!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
24.7K

Antwoorden (5)

Ja want anders moet er op staan: na openen beperkt houdbaar;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb alleen het gele flesje, staat niks op :-(
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
daar staat een datum op
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan weet je de houdbaarheidsdatum dus niet!
In dat geval gewoon een nieuwe kopen als die info verloren is gegaan!
Ik begreep uit je vraag dat de houdbaarheidsdatum op je flesje stond.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het flesje kan zo oud zijn dat de info vervaagd is!
Weggooien dus die troep!
De houdbaarheidsdatum die op zulke dingen staan zijn meestal heel voorzichtig gekozen. Dit doen ze om klachten te voorkomen. Waarschijnlijk kan je het nog veel langer bewaren dan op de verpakking vermeld staat, zonder dat het bederft of iets dergelijks.

Daarbij is citroensap heel zuur (logisch). Zure etenswaren zijn meestal heel lang houdbaar (denk aan bijvoorbeeld augurken op zoetzuur).

Wat ik er ook nog aan wil toevoegen is dat citroensapverpakkingen zeer goed afsluitbaar zijn. Er zal dus weinig bij kunnen komen om het te bederven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alles wat geopend is kan je maar beperkte tijd bewaren. De ph-waarde van citroensap zorgt wel voor een lange levensduur.

en als je twijfelt, gewoon even proeven... de meeste dingen worden zuur als ze bedorven zijn, dus...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Citroensap is een natuurlijk conserveermiddel, dus het blijft heel lang goed, ook geopend en helemaal in de koelkast.
De datum die op de verpakking geeft de datum tot wanneer de fabrikant nog garantie geeft. In feite is het nog veel langer goed, maar doe voor de zekerheid een reuk en smaaktestje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat citroensap zelf gebruikt wordt als antyoxidant (bijvoorbeeld om producten langer goed en/of op kleur te houden mag je er van uit gaan dat het heel lang goed blijft net als bijvoorbeeld zout of suiker, dit zal wel ouder worden maar niet echt bederven.Citroensap vind zoveel toepassingen in sauzen andere gerechten dat je het vaak eerder op hebt dan het bedorven is.