Hoe kun je het beste complete ,maaltijden maken en invriezen?

Moet je het vlees dan helemaal gaar bakken, of juist niet? In de jus invriezen, of de jus apart (mits je jus in kan vriezen)? Dat soort dingen bedoel ik.
Geldt overigens ook voor groenten (en aardappelen?)
Ik werk, naast mijn man, sinds kort full time, en ik heb 's avonds geen puf meer om dan nog een complete maaltijd in elkaar te draaien met al het afruimen en afwas vandien. Vandaar dat ik wil proberen om in het weekend complete diepvriesmaaltijden te maken voor een hele week die we dan 's avonds alleen nog maar hoeven op te warmen. Pasta's en ovenschotels weet ik wel. Het gaat mij om de aardappelen, groenten, en vlees.

Toegevoegd na 57 seconden:
- de komma. Ik kon de vraag zelf niet meer veranderen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Koken
3.5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Met het vacumeren en het au bain marie opwarmen ben ik het roerend eens. De garing blijft inderdaad hetzelfde als toen je het invroor. Je kunt zakjes maken met het vlees (in de jus!), verschillende groenten, basisbereidingen (zelfgemaakte gekruide tomatenpuree bijvoorbeeld te gebruiken voor macaroni of lasagne of soep) elk in aparte zakken en zo de dag zelf toch een menu samenstellen door telkens andere combinaties te ontdooien. Reken voor het op temperatuur brengen toch op 20 min voor een maaltijd voor 2, maar dat gaat geheel vanzelf. Werk hygiënisch en vergeet niet de zakken te labelen (inhoud, uiterste houdbaarheidsdatum, inderdaad zo’n 6 maanden, 5 voor varkensvleesproducten en 4 voor producten met kip of veel ei).
Denk ook bijvoorbeeld aan champignonsaus, gehaktpreparaties(saus) voor je chili of spaghetti of witte kool met kerrie….
Veel plezier!

Het beste antwoord

Mijn advies is als geheel volledig klaar en gaar vacumeren. Voor 100 euro koop je een goed vacumeerapparaat en hittebestendige zakken erbij. Vacuum blijft niet alleen in de vriezer langer vers zonder uitdroging of ijsvorming (tot minstens 6 maanden) maar het is ook veel makkelijker op te warmen. Je doet de ingevroren zak in een pan heet water en na een paar minuten ben je klaar. Niet laten koken dan blijft de garing zoals je die in eerste instantie bedoeld had. Daardoor blijven groenten en aardappelen ook veel beter van smaak en structuur. Dit werkt overigens ook prima met soep.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het beste is een complete maaltijd volledig gebakken invriezen behalve de jus.
de jus zou ik echter niet invriezen maar gewoon vers maken kost weinig moeite!
ik vries alle kliekjes in als ik vol zit en heb tot nu toe geen problemen gehad.
het opwarmen is in de pan het beste de magnetron haalt de voedingstoffen er uit.
en aardepellen heropgewarmd smaken heel droog dus of een dikke laag jus er overheen of alsnog vers maken