In een kookboek uit 1930 komt de groente 'spurrieknolletjes' voor. Weet iemand wat dit is en of dit nog bestaat?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Koken
2.5K
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Kijk, dit soort vragen zijn nu de krenten in de pap van GV ! (+)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Absoluut, leuke vraag!

Antwoorden (2)

Spurrie komt van het Latijnse woord spergula. Een plantengeslacht dat in de herfst op akkers en velden gezaaid werd, om in de winter als koeienvoer te dienen.
Het gewas Spergula arvensis (Gewone spurrie) bestaat nog steeds, maar wordt niet meer als voedsel gebruikt. Hij groeit op voedselarme akkers.

Toegevoegd na 45 minuten:
Nog een hele poos aan het zoeken geweest, maar geen knolletjes van spurrie kunnen vinden. Misschien betreft het recept een combinatie van knolletjes met spurrie, net zoals je bijvoorbeeld tegenwoordig een gerecht sambalboontjes hebt.

Het soort knolletjes dat het dan geweest kan zijn: gele knolletjes ; ook wel zandraap, boterknol, of goudbol genoemd. Een vergeten groente met een bitterzoete, licht pitige smaak (vergelijkbaar met radijs). Deze werden rauw, gekookt, of gebakken gegeten. Soms verwerkt in een stamppot.
Amadea
9 jaar geleden
Het lijkt zo te wezen dat "spurrieknolletjes" knolgewas is dat is gegroeid op grond wat is voorbewerkt met spurrie voor bemesting zodat de knollen beter groeiden op onvruchtbare grond. Dus dan bestaan "spurrieknolletjes" niet maar wel knolletjes die op de spurriegrond zijn gegroeid:

Rond 1900 werd er in Nederland 3600 ha als stoppelgewas verbouwd, vaak na rogge. Voor groenbemesting is er ook reuzenspurrie (Spergula maxima of Spergula arvensis subsp. arvensis var. maxima), die grovere stengels heeft. Spurrie kan gezaaid worden van eind juli tot eind augustus, maar reuzenspurrie tot half augustus.

Spurrie wordt ook gebruikt bij het zaaien van gras. Wanneer er op een winderige plaats gezaaid moet worden, of wanneer de grond gaat stuiven kan het graszaad vermengd worden met spurriezaad, 100 g per are. Omdat spurrie heel snel kiemt, houdt het verstuiven tegen en geeft langzaam groeiende grassen beschutting. Na enige keren maaien is de spurrie verdwenen.

Toegevoegd na 9 uur:
Spurrie wordt niet meer gebruikt tegenwoordig,
maar ooit was het een veelgebruikt gewas.
Als veevoer en als groenbemester.
Spurrie heeft enkele eigenschappen die
vermeldenwaardig zijn:
- Het groeit op de allerarmste gronden.
- het onderdrukt onkruid.
- spurrie ontkiemt heel snel.
- Spurrie behoeft geen kunstmest of onkruidverdelgers
Grootste nadeel van spurrie is dat het ook
snel zaad vormt en dan zelf een soort onkruid
wordt (opslag). Dit laatste is een effect
wat bijna altijd optreedt.

Als spurrie als zodanig tegenwoordig niet meer wordt gebruikt voor groenbemesting zou dat dus betekenen dat de zgn "spurrieknolletjes" ook niet meer bestaan/verkocht worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
:-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
plusje. interessant antwoord!