Waarom kun je sommig wel vlees (half)rauw eten?

Toegevoegd na 3 minuten:
Wel vlees= vlees wel

Toegevoegd na 4 dagen:
Iedereen bedankt!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
24.5K

Antwoorden (6)

De vraag is eigenlijk: waarom niet? Roofdieren in de natuur doen dat dagelijks. Waarom kan je varkensvlees en kippenvlees niet rauw eten, en rundvlees wel?

In kippenvlees en varkensvlees zitten bacteriën die schadelijk zijn voor de mens. Door het vlees te verhitten boven een bepaalde temperatuur, worden die bacteriën gedood. Rundvlees bevat deze schadelijke bacteriën niet, en kan je dus gewoon eten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Files American is rauw vlees en dat kun je goed eten... Het is heel fijn gehakt en gekruid... Dat kan heel goed... Zij het dat het meer risico geeft om ziek te worden dan ander gekookt of gaar vlees... Als het heel fijn gemaakt is, dan het goed... Dus de maat van de vleesvezel bepaalt het in grote mate...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is dat je vriendin, Xinix?
AWM
14 jaar geleden
Dan groeien de bacterieën beter, Loenie.
Een mens is een omnivoor, een alleseter. Dit betekent dat hij in de natuur zowel planten eet als vlees. De oermens at rauw vlees net als een aap. Het kan dus wel. Naast het besmettingsgevaar is rauw vlees wel veel moeilijker te verteren, dus als je je niet kunt beheersen bij de kinderboerderij, bedenk dan dat je een stevige buikpijn kunt verwachten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vers (direct na het doden van het dier) kan je alle vlees rauw eten. Gezond weefsel is in principe steriel.
Echter door het slachten en het hele natraject komen er toch schadelijke bacteriën op het vlees terecht. Vooral kip is hier berucht voor: koken of bakken voor gebruik dus. Filet Americain, rauwe ham en salami zijn voorbeelden van vlees dat je wel onverhit kunt eten.
Het komt dus vooral op hygiëne aan.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
klinkt goed
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt het, dacht ik, hooguit twee dagen bewaren. Vooral in de zomer...
Rundvlees en vis kunne (half) rauw gegeten worden omdat zij 'schoner' vlees zijn dan het vlees van een kip of varken. Dit heeft behalve de bacteriën nog een andere reden. bij de productie [opfok] van slachtvarkens en vleeskuikens wordt over het algemeen meer gebruik gemaakt van medicatie/hormonen e.d. ondanks de verplichte wachttijd voor de slacht [periode voor de slacht waarin het dier geen middelen meer krijgt] word het aangeraden om je vlees goed te bakken.
Ook kan een varken parasieten dragen die door verhitting onschadelijk worden gemaakt.

Toegevoegd na 2 minuten:
kunne = kunnen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We kunnen alle vlees rauw eten, mits het vers is. De smaak en structuur is rauw niet altijd zo lekker.