Kunnen eiereb die 2 dagen over datum zijn nog gegeten worden?

De eieren ruiken niet vreemd en zien er op het eerste oogopslag nog goed uit.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Koken
22.8K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Neem een litermaat of een teiltje. Doe er water in. Laat de eieren er rustig in glijden. Zakken ze naar de bodem? Dan zijn ze nog goed. Blijven ze drijven? Dan zijn ze meer geschikt om naar een slecht concert mee te nemen of om op het huis van je ex te gooien, want dan zijn ze hartstikke rot. Succes!
HeerVoldemort
9 jaar geleden
LOL die adviesen op het eind. Als ik er een + voor kon geven deed ik het.

Antwoorden (4)

Dat kun je zelf zien door het hele ei on een mok/kom koud water te leggen. Als het ei drijft is het bedorven! Zinkt het is het nog goed.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
On=in
Als de eieren koel bewaard zijn, denk ik dat je ze kunt eten , al zal de smaak iets minder zijn. Ten overvloede kun je nog een snelle controle uitvoeren.
Gebruik water met zout
Dit is een vlugge testmethode om te achterhalen of een ei nog vers is of niet. Je neemt 1 liter water en 100 gram zout. Als je het ei in het zout water legt zal:

een vers ei op de bodem blijven liggen;
een oud ei zal met de stompe zijde omhoog komen; ( de luchtkamer in het ei wordt groter )
een rot ei ( dat is ongeveer 5 weken na het leggen ervan ) boven blijven drijven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De uiterste houdbaarheidsdatum is altijd aan de heel voorzichtige kant bepaald. Gaat er van uit dat je ze bewaart onder de meest ongunstige omstandigheden. Dus als ze niet dagen in de zon hebben gelegen of zo, dan is er nog niks mis mee.
9 jaar geleden
Bewaren

Wanneer je eieren in de koelkast bewaart verkleint het risico op salmonellabesmetting. Bovendien drogen de eieren minder snel uit in de koelkast. Dan moet je ze wel in de doos bewaren.

Met de punt naar beneden blijven eieren langer goed. Eieren nemen geurtjes snel over. Je kan ze daarom beter niet in de buurt van vis, ui, knoflook of ander sterk geurend eten bewaren.

Op de verpakking staat de houdbaarheidsdatum. Je kunt ze daarna nog enkele dagen hardgekookt of goed doorbakken eten.

Je kunt een test doen als je twijfelt of eieren nog eetbaar zijn. Leg een ei in een bakje of groot glas water. Een ei dat drijft is niet goed meer. Als je zout aan het water toevoegt werkt de test sneller bij minder oude eieren.