Is het normaal dat er rook van de wokpan afkomt als deze leeg op het vuur staat?

Het gaat om de wokpan op de foto. Als ik deze zonder olie o.i.d. op het vuur zet, komt er rook vanaf.
Zoals je op de foto kan zien zit er een zwart plekje in de pan, maar ik kan niet zeggen of dat de rook alleen en van dat plekje komt.

Picture for question
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
9.1K
ronron1212
10 jaar geleden
Slecht voor de pan leeg op het vuur. Ja daar kan de pan van gaan roken
jc54
10 jaar geleden
De wokpan is niet helemaal leeg. In de krasjes die op de bodem zitten, zit oud product. Dit kan olie zijn of miniem klein etensrestje. Als je nu de pan gaat verhitten, gaan die spullen verbranden en roken.
jc54
10 jaar geleden
Och, plaats ik het hier bij de reacties.....had ook een antwoord kunnen zijn.

Het beste antwoord

Ja dit is eigenlijk bij elke pan zo. Dit komt omdat er altijd onzichtbare resten achterblijven. (Vooral vet) Dit laatste beetje rookt dan op. Het is overigens erg slecht voor de pan als men deze verwarmd zonder iets erin te doen.
-Probeer eens met een schone witte theedoek over een ‘schone’ pan heen te wrijven. Dan zie je vaak een zwarte veeg op de doek, ook al lijkt de pan schoon.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er komt inderdaad wat zwart/bruine aanslag op de doek. Hoe kan ik dit goed schoon krijgen dan? Heb de pan namelijk al meerdere keren gewoon afgewassen maar het helpt blijkbaar niet.. En een wokpan moet toch heet worden alvorens deze te gebruiken?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Met een proffesionele vaatwasser die we in de horeca gebruiken gaat het er al meer van af, maar is erg moeilijk om schoon te krijgen. Een wokpan moet inderdaad goed warm zijn voor het wokken maar het is verstandig om dan al een klein beetje olie toe te voegen.

Andere antwoorden (2)

soms zie je bij oudere wokpannen er een een beetje aanslag op zit. misschien is dit het? het zou ook kunnen dat je de vorige keer de wokpan niet goed schoongemkt hebt. verder zou het zo kunnen zijn at de antiaanbaklaag versleten is....
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens mij verbrandt de anti aanbaklaag zonder olie of vet!
De pan wordt dan te heet!