Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Als je zuurkool en aardappelen samen kookt,waarom willen de aardappelen dan bijna niet gaar worden.?

Heeft dat met een bepaalde reactie te maken.?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
42.9K
capthavoc
13 jaar geleden
ik ben niet echt een kok of zo
maar dan laat je de aardappels toch eerst even opkoken ?
de zuurkool voeg je later toe
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kleine stukjes snijden en voorkoken. No problemos.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Het komt door het zuur uit de zuurkool:

"n de cellen van een aardappel zit zetmeel, omringd door een stevige celwand. Het koken van aardappels is erop gericht dit zetmeel te verstijfselen, een reactie waarbij onder meer water nodig is. De aardappel wordt zo gaar.
Om water tot het zetmeel te laten doordringen, moet eerst de celwand kapot worden gemaakt. De hitte in de pan zorgt daarvoor. Door de aanwezigheid van zuurkool wordt deze barrière echter versterkt.
In de celwand zit pectine, een polymeer dat met het zuur uit de zuurkool kan reageren. Door de reacties die optreden, vormen de pectine-ketens een hechte binding. Het zetmeel is daardoor moeilijker bereikbaar voor het vocht, en verstijfselt langzamer. Aardappelen die samen met zuurkool worden gekookt, zijn daarom vaak ook nog niet gaar nadat je ze een half uur extra hebt laten koken."

http://www.intermediair.nl/artikel//6044/aardappels-en-zuurkool.html
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Da,s tenminste een antwoord.+1

Andere antwoorden (4)

Wat voor soort zuurkool de eerste beantwoorders dan gebruiken vraag ik mij af, want ik heb ook de ervaring dat de aardappels niet gaar worden als je ze samen met zuurkool kookt. Het komt door het zuur, dat is wat zeker is. Want gewone witte kool kan wél samen met de aardappels gekookt worden. Maar welk chemisch proces dat nou is?
(Lees meer...)