Als je zuurkool en aardappelen samen kookt,waarom willen de aardappelen dan bijna niet gaar worden.?

Heeft dat met een bepaalde reactie te maken.?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
42.9K
capthavoc
13 jaar geleden
ik ben niet echt een kok of zo
maar dan laat je de aardappels toch eerst even opkoken ?
de zuurkool voeg je later toe
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kleine stukjes snijden en voorkoken. No problemos.

Het beste antwoord

Het komt door het zuur uit de zuurkool:

"n de cellen van een aardappel zit zetmeel, omringd door een stevige celwand. Het koken van aardappels is erop gericht dit zetmeel te verstijfselen, een reactie waarbij onder meer water nodig is. De aardappel wordt zo gaar.
Om water tot het zetmeel te laten doordringen, moet eerst de celwand kapot worden gemaakt. De hitte in de pan zorgt daarvoor. Door de aanwezigheid van zuurkool wordt deze barrière echter versterkt.
In de celwand zit pectine, een polymeer dat met het zuur uit de zuurkool kan reageren. Door de reacties die optreden, vormen de pectine-ketens een hechte binding. Het zetmeel is daardoor moeilijker bereikbaar voor het vocht, en verstijfselt langzamer. Aardappelen die samen met zuurkool worden gekookt, zijn daarom vaak ook nog niet gaar nadat je ze een half uur extra hebt laten koken."

http://www.intermediair.nl/artikel//6044/aardappels-en-zuurkool.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Da,s tenminste een antwoord.+1

Andere antwoorden (4)

Wat voor soort zuurkool de eerste beantwoorders dan gebruiken vraag ik mij af, want ik heb ook de ervaring dat de aardappels niet gaar worden als je ze samen met zuurkool kookt. Het komt door het zuur, dat is wat zeker is. Want gewone witte kool kan wél samen met de aardappels gekookt worden. Maar welk chemisch proces dat nou is?
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vraag me af of die eerste beantwoorders wel koken.+1
Geen last van. Met stamppotten waarbij de groenten meekoken, dus zuurkool en boerenkool bijvoorbeeld, schil ik de aardappels en snij ze dan in wat grotere dobbelstenen. Alles gelijk klaar, gaar en heerlijk van smaak.

Probeer maar de volgende keer.Piepers klein! Is dit probleem opgelost.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met geen andere stamppot problemen.
Nou snij ik aardappels niet in dobbelsteentjes,maar ook niet half doormidden.
Ik wil het toch nog een keer proberen.
+1 voor je antwoord.
Kan ik de aardappelen en de zuurkool bij elkaar koken?

Dit is niet aan te bevelen, daar de aardappelen door het zuur van de zuurkool niet gaar worden. Waardoor het komt weet ik helaas niet te vertellen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Hier de tien vragen over zuurkool:

http://www.zuurkoolrecepten.nl/index.php?hfst_id=31
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kook de aardappels altijd apart van de zuurkool. Of soms, nog gemakkelijker neem ik aardappelpuree uit een pakje bij de zuurkool.

Ik kan me nog goed de eerst keer herinneren, dat o schrik, die aardappels niet gaar werden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het heeft duidelijk met het zuur in de zuurkool te maken. Maar hoe het scheikundig zit, zie je hierboven uitgelegd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus jij heb die ervaring ook.
Maar aardappelpuree uit een zakje,nee sorry dat moet ik niet.
Het is zo eenvoudig zelf te maken,en veel gezonder.
Toch een +1