Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan ik veilig een dompelaar gebruiken in metalen pan?

Kan ik met een dompelaar water opwarmen in een metalen pan of is dat levensgevaarlijk

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
4.1K
capthavoc
10 jaar geleden
in principe kan dat ja, er komt als de dompelaar in het water zit echt geen stroom op het water te staan omdat de dompelaar zelf ook geisoleerd is
maar aan te raden is het zeker niet.
Als de dompelaar toch lekt is dan zal de stop toch wel springen maar
de kans bestaat dat het lekje zo klein is dat de stop er te laat uitspringt en de kans is dan groot dat je toch teveel stroom door je heen krijgt.

er even van uitgaande dat je niet zeker weet of de dompelaar goed is.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ik begrijp uit je vraag dat je bang bent dat de pan onder stroom komt te staan.
Gelukkig is dat niet het geval (tenzij de dompelaar defect is, uiteraard)

Het is ook logisch. Wanneer de spanning in contact kan komen met het water, dan staat het water altijd onder spanning. Aanraking van dat water zou dan dodelijk zijn. Het maakt dan niet uit of het water in een metalen pan zit, of in een stenen schaal.

Een apparaat dat het water onder spanning zou zetten zou in Nederland nooit toegestaan zijn.

Het feit dat jouw dompelaar wel is toegestaan geeft aan dat 'ie veilig is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Thanks

Andere antwoorden (1)

Dat kan. Je kunt er in principe in alle hittebestendige materialen water mee koken. Maar het zal erg lang duren voor het water aan de kook is. Want het kan niet in een klein bodempje, het water moet tussen de op de dompelaar aangegeven hoogtes staan. Dus dat is in een pan een flinke hoeveelheid.
(Lees meer...)
Amadea
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding