Hoe maak je zelf vloeibare karamel?

Heeft iemand hier een recept voor of iets dergelijks?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
3.2K

Het beste antwoord

Benodigdheden:
200 g witte basterdsuiker
125 ml slagroom

Laat in een koekenpan met dikke bodem de suiker op zeer laag vuur langzaam smelten.
Het belangrijkste: blijf geduldig! Roer gedurende het karameliseringsproces vooral niet in de pan.
Neem, zodra de suiker volledig vloeibaar is geworden, de pan van het vuur. Naarmate de suiker verder karameliseert neemt de zoetkracht af.Laat de karamel niet te donker worden. Proef de karamel nooit met de vingers, die verbranden!

Verwarm de slagroom. Zet de koekenpan met karamel terug op het vuur. Schenk de warme slagroom al roerend scheut voor scheut bij de karamel. Pas op voor het spatten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik heb zelf een keer karamel gemaakt en dat deed ik door gewone suiker heel heet te verbranden, je zult dan zien dat het bruinkleurig wordt en voila je hebt karamel.. ik ben er zelf niet echt gek op maar het valt te proberen :) misschien even internet checken?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er zijn veel recepten, afhankelijk wat je er mee wilt. Uitgaande van een saus ov er een pudding of iets dergelijks:
gebruik een pan met dikke bodem! Doe er gewone witte suiker in, begin met 100 gram. Zet het vuur middelhoog en roeren, het gaat heel snel. Als de suiker bruin wordt, moet je als de hazen water toevoegen, zeg een half kopje en roeren. Kijk uit, het is loeiheet, het spat en vooral nooit de lepel aflikken want dan zit je tong aan de lepel vast. Roeren tot de suiker is opgelost. Haal de pan niet van het vuur. Daarna kan je al roerende slagroom toevoegen en blijven roeren tot de saus de dikte heeft die je wilt.

Toegevoegd na 4 uur:
Ma het oplossen van de suiker met het water kan je desgewenst nog een hele dikke klont roomboter toevoegen, net voor de room er in gaat. Dan heb je de smaak van boterbabbelaars. Het barst van de calorieën maar lekker!!