hoe kan ik vermijden dat havermoutpap aan de pan plakt?

ook als ik roer, plakt hij...

10 jaar geleden
in: Koken
14.9K
bamibal
10 jaar geleden
Een pan met dikke bodem zet minder snel aan dan een pan met dunne bodem.
liveisgreat
10 jaar geleden
klopt helemaal....
Maar de pan heeft een dikke bodem en ik zet hem dan ook nog op een verdeelplaat. en dan nog koekt het aan :-(
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ik maak havermout gewoon in de magnetron 3 minuten op de hoogste stand ,geen pan ,gewoon een bord, ,snel klaar ,net zo lekker,minder afwas.

Het beste antwoord

Ik maak mijn havermout altijd als volgt.
- in de avond doe ik het alvast in de pan, verhouding van 1 op 2 (havermout met melk)
- in de ochtend hoef je dan alleen het pannetje op het vuur te zetten, en aan de kook te brengen. Zodra het net kookt zet je het vuur uit, en dan is het klaar.

Als je het op deze manier maakt, is het sneller klaar in de ochtend, en plakt het zo goed als niet aan de pan.

Toegevoegd na 1 minuut:
Na het leeggieten van het pannetje in je bakje is het wel belangrijk om gelijk warm water in de pan te doen, zodat er geen havermoutresten gaan aankoeken.
Ritsuka
10 jaar geleden
liveisgreat
10 jaar geleden
super, dat probeer ik zeker als deze pot havermout op is (ik maak altijd voor enkele dagen en warm hem 's ochtends snel op).

Andere antwoorden (3)

Au bain marie Uw pot met havermout in een pot met water zetten en dan opwarmen of het water al voorverwarmen
Robby BB
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Misschien zit het hem in de verhoudingen? Ik gebruik maar 20 gram havermout op 200 ml melk (voor 1 bord pap). Dat lijkt weinig maar ik laat het een aantal minuten zachtjes doorkoken terwijl ik continu roer. Door voldoende lang te koken, wordt de pap echt wel dik genoeg. Uiteraard gebruik ik wel een steelpan met een goede, dikke bodem (geen tefal ofzo, gewoon rvs). Ik heb nooit last van aankoeken.
Als de pap klaar is, meteen uitschenken en de pan in het water zetten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik kook de havermout met water - na hem 's avonds al in het water gezet heb om te weken - even koken en dan bakt hij echt niet aan. In de kom een scheutje room er in gooien en je hebt een héérlijk ontbijt.