Mag je recepten in een eigen boek zetten?

Recepten worden vaak op papier doorgegeven. Mag je als je een boek gaat schrijven (bijvoorbeeld over gezonde voeding) recepten er zo maar inzetten? Want niemand kan toch zelf alle recepten bedenken?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
2.3K

Antwoorden (2)

Als er geen copyright op zit is er er volgens mij geen probleem. Een recept uit de allerhande of van smulweb is natuurlijk wat anders als een volledig recept van jamie olliver of robert kranenborg.

Plus, als je de bron erbij vermeld zit je altijd goed :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat je zegt klopt op zich: niemand kan ALLE denkbare recepten in een boek verzamelen, simpelweg omdat er niet genoeg papier is in de wereld om alle mogelijke recepten met alle mogelijke variaties in receptuur, bereidingswijze, enz. te noemen.
In die zin, elk kookboek is uniek, want de recepten zijn nooit exact gelijk, en dus is het geen enkel probleem om je eigen recepten of geleende recepten in een boek te verzamelen en deze uit te geven, zonder bang hoeven te zijn dat iemand jou gaat aanklagen voor het stelen van recepten.

Maar het punt is dat je hebt wel veel recepten die heel erg op elkaar lijken, en op dat aspect is waar je moet letten om niet te worden beschuldigd van plagiaat.
Als je b.v. een recept voor een klassieke cake met de klassieke verhouding van gelijke delen bloem, ei, boter en suiker in je boek zet, dan vind je gegarandeerd deze zelfde recept met exact dezelfde verhouding in 1000 andere boeken en 1 miljoen sites. Waar het om gaat is dat je niet letterlijk knipt en plakt uit iemand anders boek of site, zeker als je de bron niet vermeldt.
Verder mag je alles in je receptenboek schrijven.

Zelf heb ik ooit overwogen om mijn eigen recepten op een site te zetten, maar ik heb helaas niet de tijd hiervoor. Wat ik zelf dacht is dat een van de sleutels tot succes voor een verzameling van recepten (los van het feit dat het lekker moet zijn) is dat het uniek moet zijn. Niet zo zeer recepten die niemand ooit heeft bedacht, maar uniek in de manier van presenteren, met een leuk verhaal omheen, geschikt voor bijzondere groepen of dieeten, verzameld onder een thema...
Plan B is dat je beroemd bent al voordat je zo'n boek schrijft, dat maakt alles makkelijker!

Dus ja, je mag alles in een receptenboek schrijven, ook recepten dat allang bekend zijn of door iemand anders bedacht zijn, mits wat je schrijft een eigen tekst is en geen loutere kopie van iemand anders boek.