Hoe lang kun je cranberrycompote bewaren?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
9.5K
bamibal
10 jaar geleden
Zelfgemaakt of in een potje? Is het potje al open geweest?

Het beste antwoord

Het voordeel van cranberry's is dat ze enorm zuur zijn, en als je een compote hiervan gemaakt hebt, dan bevat deze ook extra suiker en is de boel een beetje ingekookt.

Onder deze omstandigheden, en als ik lees dat je de compote in een schone bak in de koelkast hebt bewaard, dan is je compote eigenlijk eindeloos houdbaar totdat je ziet dat er schimmel op de oppervlakte zich vormt. Dan moet je het wel weggooien! Even de bovenkant schrappen is beslist niet aan te raden, gewoon weg ermee.
Het kan erg lang duren voordat je compote zo ver is: 1 jaar zou me niet al te veel verbazen, maar dat hangt sterk af van hoe hygiënisch je bereiding is geweest en of je bak goed afgesloten was, dat niemand erin roert met een vieze lepel...

Voor de volgende keer kan je beter je compote in een glazen potje doen terwijl deze nog steeds warm is, en dan meteen afsluiten. Zo ontstaat vacuum, en is je product ook buiten de koelkast maanden houdbaar. Na openen toch ff in de koeling.
Trouwens, weckpotjes mag je altijd gebruiken, maar ik bewaar de lege potjes jam, groente, zure haring of pastasaus, en als je deze goed wast en afdroogt, zijn ze prima geschikt om te gebruiken voor thuisconserven.

Zie in de link hoe je kan "wecken" zonder weckpotjes.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mooi antwoord, +
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt Fader! (^_^)

Andere antwoorden (1)

Bewaar het op een koele, donkere plek. Als u netjes en schoon gewerkt heeft is uw voorraad cranberrycompote of cranberrysaus minimaal een jaar houdbaar.