Hoe maak je een gevuld kalkoenfiletgebraad klaar , eéntje van 1.3 kilo?

Ik wil een gevuld kalkoenfiletgebraad van 1,3kilo in de oven klaarmaken.Hoe begin ik hieraan, eerst aankleuren in de pan en dan de oven in,Op welke temperatuur? Hoelang? Rusttijd? En hoe weet ik dat het gaar is zonder temperatuurmeter?

10 jaar geleden
in: Koken
1.5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Denk er aan dat kalkoen makkelijk droog wordt, dus doe er wat lapjes ontbijtspek omheen!

Het beste antwoord

Als hij nog gevuld moet worden kan je het op deze manier doen
Snijdt kalkoenfilet open zodat er 1 grote plak ontstaat.
en dan de vulling
200 gr varkens- en kalfsgehakt
1 fijngesnipperd uitje
2 theelepels geraspte citroenschil
1 theelepel gemengde kruiden
1 kop verse broodkruimels
4 zachte, gedroogde abrikozen en vijgen
dit is een Klassieke gehaktvulling
Verwarm de oven voor op 180°C.

Doe het gehakt in een kom, voeg de fijngesnipperde sjalot toe, de in kleine blokjes gesneden vijgen en abrikozen, de peterselie en wat tijm
Meng varkens- en kalfsgehakt met uitje, vers broodkruimels,fijn gesneden gedroogde abrikozen en vijgen en de broodkruimels de peterselie citroenschil en kruiden.
dit mengsel uitsmeren over open gespreide kalkoenfilet.
kalkoenfilet oprollen en dichtbinden met het touw. Zorg dat de vulling niet (te veel) naar buiten komt)
ovenschotel invetten
Kalkoen aanbraden. (Pas wel op dat hij niet uit elkaar valt)
Kalkoen in ovenschotel leggen en in oven doen.
ongeveer 50-60 minuten in oven laten zitten. Regelmatig (om de 10min) bedruipen met braadvocht
en laat het dan 10min. rusten dek af met allu folie verwijder ondertussen het touw en snij het vlees in plakken.
maak een cranberry's. of sinaasappelsaus of een champignonssaus Serveer heel warm met de saus
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
doralien
10 jaar geleden
Hoe weet ik zonder vleesthermometer dat hij klaar is na 50 minuten,in prikken en zien of er sap uitkomt?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ja gewoon op die manier en als het vocht helder is ,is hij gaar is het roze laat het nog even staan in de oven, maar je moet het wel laten rusten zodat je met het snijden je niet te veel van de sappen verliest
doralien
10 jaar geleden
Hartelijk dank....het was keilekker ....en heel geslaagd. Dankzij je advies ...thx

Andere antwoorden (1)

Kruid het vlees eerst met peper en zout, kleur deze kalkoenfilets in een braadpan.

Bak daarna nog ongeveer 40minuten in een oven van 180°C. Laat het vlees nadien tien minuutjes rusten in de gedoofde oven.

Neem aan dat he hem niet meer hoeft te kruiden als hij al gevuld is, maar dit vond ik na googlen op gevulde kalkoenfilet + oven
anneliez