Hoe maak ik pompoensoep zonder staafmixer o.i.d?

Ik heb thuis wel een blender, kan ik ook eerst de pompoen koken en dat dan in de blender doen? Samen met een paar andere ingrediënten en dan koken? Of is dat raar en zal het niet lekker smaken?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
9.3K

Het beste antwoord

Zeker weten!

Let op met de temperatuur van de soep en het materiaal van je blender. Kunststof bekers kunnen aangetast worden en de kleur van de pompoen krijgen. Niet echt fraai!
Ook de rubbertjes kunnen verkleuren. Laat dus bij voorkeur je soep afkoelen voor je gaat pureren.
Door te pureren met de blender komt meer lucht in de soep, en de kleur is dan minder fel, maar dat is helemaal niet erg: even terug in de pan, kort laten koken, en de lucht in je soep verdwijnt en wordt deze weer fel van kleur.

Mijn advies:
Fruit 1 gesnipperde ui, 2 teentjes knoflook in 50 gram boter met 2 eetlepels olie. Als ze gaar zijn, voeg 2-3 theelepels curry, en laat het zachtjes aanbakken. Voeg dan een halve peen en je pompoen in stukjes en laat het 5 minuten aanbakken zodat het een beetje karameliseert. Dat geeft ongelofelijk veel extra smaak!
Voeg dan water of bouillon, en laat het koken totdat de wortel (dat duurt het langst) zacht genoeg is om te pureren.
Zout en peper naar smaak toevoegen, en je kan de soep nog rijker maken met slagroom, crème freche, kokosmelk...
Eet smakelijk!!!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Rieneke1
10 jaar geleden
Goeie tip van die curry!

Andere antwoorden (2)

Met de blender kun je prima soep maken. Maak de soep zoals je wilt, en als hij bijna klaar is kun je hem in porties pureren. Laat de soep wel eerst wat afkoelen.
bamibal
10 jaar geleden
Ritsuka
10 jaar geleden
Eerst wat laten afkoelen inderdaad
Zoals je in de andere antwoorden leest kan je prima soep maken met een blender als je alles eerst gaar kookt en daarna in porties in de blender doet.

Ik heb ook enkele malen met een blender pompoensoep gemaakt (en ben daarna een staafmixer gaan kopen).

Houd er rekening mee dat je het deksel van de blender goed op de kom doet en deze ook vasthoudt, doordat de soep warm is zal de lucht in de blenderkom uitzetten als je gaat blenderen (er komt veel warmte vrij uit de gekookte groenten, zeker uit blokjes pompoen) en het deksel kan omhoog komen, zeker als er een los onderdeel in de dop zit (zo'n bijvul-dopje) houd deze dan goed tegen. Je wilt deze warme massa niet over je heen krijgen en ook houd je je muren en plafond graag schoon...

Zet een extra pan klaar waar je de gepureerde soep indoet, dan kan je daarna de blender weer bijvullen uit de eerste pan (waar je de pompoen in gekookt hebt).

Doe niet te veel pompoenmengsel in de blender, zeker niet meer dan halfvol. Probeer eerst een beetje, dan zie je wat je blender doet en hoe hoog het in de kom komt te staan.

Je zult nu overigens merken waarom een staafmixer zoveel handiger is met het maken van een soep.

Nog een tip voor lekkere pompoensoep:
Voeg wat gember (stemgember oid) en komijnzaad toe voordat je gaat blenderen, erg lekker.