Wat is het verschil tussen jam en Chutney ?

Deze vraag bestaat al, er wordt gevraagd naar het verschil tussen Chutney Marmelade en Jam. De antwoorden op deze vraag, echter beperken zich tot de verschillen tussen Jam en Marmelade maar geven geen antwoord op mijn vraag met betrekking tot Chutney.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
8.6K

Het beste antwoord

Jam wordt gemaakt door vruchten met suiker te koken. Het maken van jam is een van de meest gebruikte methoden om vruchten te conserveren. Bij het maken van gelei wordt alleen het vruchtensap gebruikt. Dit wordt met suiker ingekookt, zodat een heldere massa ontstaat. Marmelade wordt van citrusvruchten gemaakt. De basisbereiding komt overeen met het maken van jam en gelei, met als verschil dat de schillen van citrusvruchten een langere kooktijd vereisen.

Chutney Chutney wordt gemaakt van fruit of groenten of een combinatie hiervan met azijn en zout als conserveringsmiddelen en specerijen als smaakmakers. De samenstelling van een chutney is te vergelijken met die van jam. De aan chutney verwante relish is knapperiger, omdat de ingrediënten slechts geblancheerd of halfgaar gekookt zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In Nederland is Jam een product dat een bepaalde hoeveelheid suiker en vruchten moet bevatten. De hoeveelheid suiker die toegevoegd werd moest hoger zijn dan 50% (ter conservering)
Tegenwoordig mag dat suikergehalte lager zijn omdat vaak andere conserverende stoffen zijn toegevoegd. Chutney heeft en lager suikergehalte en wordt geconserveerd door azijnzuur in combinatie met die suiker,

Andere antwoorden (1)

Jam word altijd gemaakt van fruit en dient voornamelijk als zoet beleg voor op brood of gebak. Chutney is vergelijkbaar met ketchup of mosterd en word voornamelijk bij (warme) gerechten geserveerd, heeft behalve een zoete ook een scherpe of zure smaak toon. Vaak wordt chutney dan ook gemaakt van onrijpe vruchten of groente, zoals bijvoorbeeld groene tomaten,mangos, ui etc