kun je de vulling van een rijstevlaai ook in een vormpje met bladerdeeg doen?

heb een rijstevlaai gebakken en nog een behoorlijke hoeveelheid vulling over.
heb echter alleen nog maar bladerdeeg in huis. als ik deze in kleine vormpjes doe en de vulling erop, wordt dat dan iets lekkers?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
1.2K
Amadea
10 jaar geleden
Ik vermoed dat het bladerdeeg er klef door wordt, en het dus geen lekkere combinatie zal blijken. Je kunt er beter een dessert van maken. Rijstevla of -pudding.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
heb wel een recept gevonden waarbij croisantdeeg gebruikt werd. is dat niet bijna hetzelfde?

Antwoorden (2)

Als je toch die vulling al hebt, zou ik het gewoon proberen met 1 of 2
Als de vulling al gaar is, kun je beter de bladerdeeg bakken zonder vulling en die er later indoen. En dan niet te lang voor het eten vullen
anneliez
10 jaar geleden
Je kan bladerdeeg gebruiken op voorwaarde dat je dat eerst "blind" bakt.
Blind bakken wil zeggen eerst je bladerdeeg in je taartvorm doen een bakpapiertje inleggen en opvullen met spliterwten of als je dat niet hebt met droge bonen (da's de oude manier), tegenwoordig zijn er wel tal van alternatieven te koop die gemaakt zijn van glas of keramiek. Als je deeg gebakken is de erwten of andere dingen verwijderen.
Na het bakken van je bladerdeeg moet je dan even een fijn laagje abrikozen- of andere confituur in je bladerdeeg doen, wat je lekker vindt, en dan kan je de vulling erin doen.
Het geheel afbakken en je hebt een lekkere rijsttaart.
De reden voor het laagje confituur (of gelei) is een barrière te vormen voor het vocht van je vulling zodat je bladerdeeg niet klef wordt.
Smakelijk.