Wie heeft een bijzonder appeltaart recept?

Niet al te ingewikkeld want zo'n topper ben ik niet in de keuken..
;-)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
3.1K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dit Grootmoeders appeltaart recept is snel om te maken. Het kost je hooguit een uur. Kind kan de was doen. Het is daarnaast ook nog eens erg lekker! Klassieke Appeltaart van Oma.

Het beste antwoord

Wat erg lekker en simpel is, is door het basisdeeg speculaaskruiden doen. Wat abrikozenjam over de bovenkant strijken is ook erg lekker. Wat spijs is idd ook lekker(is al genoemd). Wat soms ook erg anders kan zijn is de appelstukjes groter of kleiner maken.
Probeer anders ook eens een tarte tartin.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Gewoon een pag appelkruimeltaart van koopmans, de berijdingsweize aanhouden, wat appels goudrenetten zijn het beste kopen, maken zoal beschreven klaar, en super lekker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat ken ik al jaren..zoek nu iets aparts...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
is dit bijzonder?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja, ik vind hem biezonder lekker, en hij is makkelijk, en daar vroeg ze ook naar.
Nou kan ik hele recepten gaan uittikken, maar kijk eens op mijn favorieten appeltaart site..ge-wel-dige recepten :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wow..ga me niet vervelen de komende dagen en kilo's aankomen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ga alleen maar plaatjes kijken..ben aan de Weight Watcher :(
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja, één hapje wordt meestal dan een hele punt..
Ik waag me er maar even niet aan, zou zonde zijn, ik moet even sterk blijven :)
Ik zal en moet die ruim 5 kilo niet meer roken kilo's er af hebben :))
Koop appeltaarmix en volg de gebruiksaanwijzing.

Wat je anders doet:

- Appels iets grover snijden en alleen met kaneel bestrooien, dus geen suiker!
- In plaats van rozijnen gebruik ik cranberries.
-Op de bodem van de taart leg ik een dun laagje amandelspijs. Ik gebruik daarvoor de helft van een pakje van de spijs van Boukje. Daar doe ik een halve goed geklutste ei doorheen en kneed dat tot een smeuïge massa en smeer dat uit over de bodem.

Als de taart klaar is, dan smeer je het in met verwarmde abrikozenjam.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maak de appeltaart gewoon zoals het op het pak van Koopmans staat, maar doe er in plaats van rozijnen 250 grof gehakte noten doorheen (walnoten, hazelnoten en amandelen) En als je appelschijfjes staan in te trekken met kaneel, giet er dan het sap van 1/2 citroen overheen - af en toe husselen. Intussen het deeg maken.
(Ik neem trouwens minstens 750 gr goudreignetten voor een springvorm van 22 cm doorsnee, en rasp de citroenschil heel dun door het beslag).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
+, maar lullig dat je de cashewnoten discrimineert ;p
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik ben dól op cashewnoten, maar meer bij hartig.....(pies met kastanjes, champignons, uien, kool - van die heerlijke herfst- en winter-hatige-taarten) Met appels ietsje minder.
dank voor je +je
1/2 citroen

125 g roomboter, op kamertemperatuur en in stukken + 1 el

125 g witte basterdsuiker

250 g zelfrijzend bakmeel

1 1/2 kg friszure appels (bv. jonagold of elstar), geschild en in parten

75 g blanke rozijnen

10 g krenten

mespunt kaneel, gemalen

1 eetlepel custard

10 eetlepels abrikozenjam

150 g amandelspijs (pak a 300 g)

1 eierdooier

poedersuiker

.Materialen
taartvorm, doorsnede ca. 24 cm, ingevet ..Bereiden
Stap 1: Boen de citroen schoon, rasp 1 theelepel van de gele schil en pers 1 eetlepel citroensap eruit. Verkruimel en wrijf de boter met de suiker, citroenrasp en een mespunt zout totdat het geheel een egale massa is geworden. Voeg 1 eetlepel water toe, meng het helemaal door tot het water volledig is opgenomen en meng daarna pas het zelfrijzend bakmeel met een wrijvende beweging met het boter-suikermengsel. Als alle ingrediënten volledig gemengd zijn, kan er nog 1 eetlepel water door het deeg. Laat het deeg een paar uur, liefst een nacht, op een koele plek rusten.
Stap 2: Schep 600 gram van de appel om met de rozijnen, krenten, de kaneel, de custard en 4 eetlepels abrikozenjam. In banketbakkerstermen wordt dit 'appelsmort' genoemd.
Stap 3: Verhit de oven tot 200 °C. Maak het deeg soepel door het weer op temperatuur te laten komen en even door te kneden. Rol het deeg uit tot een dunne ronde lap die iets groter is dan de taartvorm. Druk het deeg goed in de ingevette vorm tegen de randen aan.
Stap 4: Kneed de amandelspijs met 1 eetlepel boter en de eidooier soepel. Rol het mengsel uit op een met bloem bestoven werkvlak tot de grootte van de taartbodem. Leg het spijsmengsel op de taartbodem. Het is gemakkelijk te vervoeren als je het voorzichtig over een deegroller rolt. Druk de spijs goed aan. Schep de appelsmort erop en verdeel hierop de rest van de appelschijfjes. Druk het geheel goed aan. Bak de taart 50 minuten, verhoog de temperatuur dan tot 220 °C en bak hem nog eens 10 minuten, tot de bovenkant goed bruin is. Neem de taart uit de oven en laat hem afkoelen.
Stap 5: Verwarm 6 eetlepels jam met het citroensap in een steelpannetje en bestrijk hiermee de taart. Leg een bord of rond stuk karton op de bovenkant van de taart zodat het jammengsel bedekt is, en bestrooi de bovenkant van de taart met poedersuiker.
Deze is uit de allerhande van alberthein mmmmmmmmm
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel simpel heel lekker....

Maak cakebeslag, genoeg voor een bakplaat
schil en snij een kilo goudreinetten in plakjes (eerst in vieren en per part weer in vieren) beetje citroensap erop
strijk het cake beslag op een ingevette bakplaat
steek dan de plakjes met de holle kant naar beneden in een mooi patroon in het beslag.
45 min. op 180 graden tot het mooi goudbruin is.

afstrijken met abrikozenjam of de laatste 10 min. poedersuiker erop caramilliseren! Ook lekker met kaneel .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn buurvrouw,maar ze wil het niet vertellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
die van mij ook al niet
Kook de gesneden appels en ev. rozijnen even voor, niet tot pulp, weinig water, afgieten, rumessence e.d, ev. schepje aardappelmeel.
Dan vermijd je de soms harde stukjes appel.