Is er in China en Indonesië geen kaas-cultuur?

Chinees en Indonesisch eten bevat geen kaas. Is er in deze landen geen traditie in kaasmaken?

10 jaar geleden
in: Koken
4.2K
Amadea
10 jaar geleden
In Indonesië kent men geen kaas, nee. Je kunt er wel pindakaas kopen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Komt omdat ze daar melkproducten slecht kunnen verteren
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Komt omdat ze daar melkproducten slecht kunnen verteren
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb ooit eens op tv een programma gezien over het eten / drinken van melk en melkprodukten. Het was inderdaad zo dat melk het meeste wordt gebruikt in landen met een blanke bevolking, dus vooral in Noord Amerika, Canada en Europa. In landen met een vooral getint of donker uiterlijk komt het niet of heel weinig voor. Veel volkeren schijnen de lactose niet of slecht te kunnen verteren.

Het beste antwoord

Nee, er is in Indonesie geen traditie van kaas maken of kaas eten.
Behalve als je tofu / tahoe beschouwt als sojakaas. Maar dat is dan wel heel jonge kaas en smaakt niet naar 'echte' kaas.

Er zijn wel wat buffels (kerbauen), maar die worden vooral gebruikt om de ploeg te trekken, niet om gemolken te worden. Alleen in West-Sumatra worden buffels gemolken om van de melk een soort yoghurt te maken.

Verder is in Indonesie is het eten van zuivelproducten een heel nieuw fenomeen.

Melkpoeder is tegenwoordig in allerlei soorten te koop, maar bereikt slechts een kleine groep van de kinderen.
In de betere supermarkten kun je tegenwoordig wel diverse soorten kaas vinden, vooral van die kleine vierkante plakjes in plastic, maar die hebben niet veel smaak.
En op chocoladecake wordt tegenwoordig vaak wat kaas geraspt. Maar ook dat is een nieuw fenomeen.
Kort gezegd dus: Je hebt gelijk, er is geen traditie in kaasmaken, want er is geen traditie van zuivel eten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoe komen deze mensen dan aan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid calcium???
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er wordt veel vis gegeten met graat en al. Knapperig gefrituurd zodat de graat vanzelf mee gegeten wordt.
Maar ik denk niet dat ze aan de Nederlandse aanbevolen dagelijkse hoeveelheid komen.
Ze zijn dan ook veel kleiner. Je ziet dat kinderen die in Nederland geboren worden uit twee 100% Indonesische ouders veel langer worden dan hun ouders of dan hun familieleden die in Indonesie zijn achtergebleven.

Andere antwoorden (2)

Nee, men vind het er zelfs stinken. In Japan zie je nu op de levensmiddelenafdeling van de grote warenhuizen wel kaas, maar het eten van sushi is hier al gewoner dan daar kaas eten. Het is meer omdat men graag Europees wil doen als dat men het echt lekker vindt
anneliez
10 jaar geleden
In China is er inderdaad geen kaascultuur. Zuivelproducten (ijs, yoghurt, boter, melk) zijn daar eigenlijk een geïmporteerd fenomeen.
Wel worden veel van deze producten met de dag populairder onder (vooral) jonge Chinezen in de rijkere delen van China. Het is echter meer een premium product dan een dagelijks product zoals hier in Nederland.
Supermarkten in de grotere steden (Shanghai, Beijing, etc.) hebben doorgaans melk, kaas (zoals je die in Amerika aantreft; plakjes die meer weg hebben van plastic dan kaas), boter en ijs in hun schappen staan.

Eén nuancering: Tibet is nu officiël een deel van China maar heeft wel een eigen traditie in zuivelproducten (allen gebaseerd op yak-melk).

Voor Indonesië heeft een andere al een goed antwoord geleverd waar ik mij bij aansluit.