Hoelang duurt jam maken ongeveer?

Ik wil op mijn stage jam gaan maken met cliënten. Hoelang moet ik hier ongeveer aan besteden? Ik heb nog nooit eerder jam gemaakt, en moet rekening houden met de structuur op mijn stage plek.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik heb een recept van van gilze. Hiervoor moet ik 1 kilo gelei suiker hebben en totaal 1 kilo aan fruit.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
2.9K

Antwoorden (2)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat hangt vooral af van hoeveel voorbereiding je hebt aan het schoonmaken van het fruit zelf. Als je pruimenjam maakt bijvoorbeeld zal je de pruimen moeten ontpitten, en dat is meer werk dan bijvoorbeeld bramen even afspoelen. Als het fruit klaar is dan kost het koken ca. 10 minuten (tot het stollingspunt bereikt is, 105 gr C).
De verhouding 1 deel fruit op 1 deel suiker wordt vaak gehanteerd, maar ikzelf gebruik altijd ca. 700 gr suiker op 1 kg fruit. En, zeker als je pectinerijk fruit gebruikt (zoals rode/zwarte bessen, of appel) dan kan je gewone suiker gebruiken en is geleisuiker echt niet nodig. Bij fruit met minder pectine (zoals frambozen, pruimen of bramen), kan je ook citroensap toevoegen om zo het stollen te bevorderen.