hoe komt het dat de fondant slijmerig wordt?

Ik heb van de week een taart gemaakt met biscuitmix en botercreme van dr oetker en hier vervolgens een laag fondant overheen gedaan, toen ik klaar was met het decoreren van de taart ging op zoek naar de taartdoos en toen ik terug kwam leek het net alsof de fondant aan het smelten was. Ik dacht dat dit kwam omdat de botercreme zacht werd omdat het te lang buiten de koelkast stond en heb de taart dus meteen in de koelkast gezet, maar toen ik de volgende ochtend naar de taart keek was het alleen maar erger geworden. De fondant ziet er slijmerig uit en het lijkt alsof het er aan de zijkanten af smelt. Ik maak heel vaak taarten met fondant maar dit is nog nooit gebeurt weet iemand misschien hoe dit komt en hoe ik dit in het vervolg kan voorkomen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
3.4K

Het beste antwoord

Dat komt omdat fondant hygroscopisch is. Dat betekent dat het vocht aantrekt. De fondant wordt vochtiger en daardoor dunner en slijmerig.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Fondant wordt in de koelkast slijmerig. Hoe dat komt weet ik niet, maar dat het gebeurd door de koelkast weet ik wel. De beste bewaarplek voor zo'n (goed afgedekte )taart is de kelder of en schuur. Waar het wel koel blijft, maar niet te.