Kan men zelf gist maken om brood mee te bakken?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
6.5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deze vraag is reeds eerder gesteld: http://www.goeievraag.nl/vraag/eten-drinken/overig/gist.214198

Het beste antwoord

Nee. men kan gist niet zelf maken.

Gist is de naam voor een aantal eukaryote soorten (ca. 700-1000) micro-organismen waarvan de gewone biergist (= wijngist, = broodgist) (Saccharomyces cerevisiae) een bekende vertegenwoordiger is. Gisten zijn eencellige schimmels. Er zijn zelfs veel schimmels die behalve als een mycelium ook als eencellige kunnen groeien. Gisten onderscheiden zich van bacteriën door het bezit van een celkern en zijn ook veel groter.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Gist kan je niet zelf maken,kan kan wel zelf zuurdessem maken en zo lekker brood bakken:
Dit heb je nodig

40 gram volkoren roggemeel van de molen
100 ml lauwwarm water
een weckpot

Zo maak je het

Dag 1: meng de ingrediënten samen en zet het op een warme plek
Dag 2: roer het verspreid over de dag 2-3 keer door
Dag 3: roer het verspreid over de dag 2-3 keer door (mocht er een laagje water bovenop gaan staan, voeg dan een el roggemeel toe)
Vanaf dag 4: roer een eetlepel meel (naar keuze) en een eetlepel water door het meelmengsel
Klaar: wanneer het bubbels krijgt en gaat rijzen
Dan heb je je eigen zuurdesem starter gemaakt, hoera! (geloof me, je bent trots)
In link ook bijgevoegd recept:
http://www.cathelijne.nl/2013/tarwebrood-met-zuurdesem/
fremar
10 jaar geleden
Ik maak inmiddels gewoon mijn eigen gist, heel makkelijk. Geschikt voor 3 grote broden, klaar in 5 tot 6 dagen, en geen zuurdesem. Gewoon op de ouderwetse manier zoals men het vroeger thuis deed.

Je mengt 1 theelepel honing met 1 eetlepel olie en 2 gram zout met 250 ml water. Hieraan voeg je tarwebloem toe (spelt kan ook als je glutenvrij nodig hebt, rijst nog beter en sneller als witte bloem). Je voegt net zoveel toe totdat het deeg niet meer aan de vingers kleeft. In een glazen pot doen, die je afdekt met een schone (droge) theedoek. 3 dagen bij een temperatuur van ongeveer 20 graden laten rusten. Na drie dagen is de gist gerezen en zacht geworden en verspreid een wijngeur. het deeg nogmaals kneden met 30 gram bloem. Nog 2 dagen laten rusten, en je gist is klaar voor verwerking in brood.

Deze hoeveelheid is voldoende voor 3 volkorenbroden. Daarvoor heb je nodig: 750 ml water, 1500 gram volkorenmeel, 150 gram boter, 15 gram zout, 2 eetlepels honing, en de gist.
Alles bij elkaar doen en goed kneden, met de hand ongeveer 10 minuten of met een keukenmachine. Het deeg moet elastisch zijn en mag niet meer aan de handen kleven. in een glazen of plastic kom doen, of op een grote houten plank leggen en afdekken met een linnen doek of grote theedoek. Laten rijzen in een warme omgeving, waar het niet tocht. (niet tegenaan stoten) Als het 2 tot 3 maal zo groot geworden is nogmaals 5 tot 10 minuten kneden (afhankelijk van de temperatuur en het vochtgehalte in de ruimte kan dit langer of korter duren). Ik maak zelf 's avonds het deeg en laat het de hele nacht rijzen. Geeft een heerlijke smaak aan het brood. Koelt de ruimte teveel af, of zijn de temperatuurwisselingen te groot, kun je het deeg ook in een oven zetten met een kom met kokend water erbij. Broden vormen en in de ingevette en bebloemde bakblikken doen. Nogmaals laten rijzen tot 2 a 3x de grote (afgedekt met een linnen doek of theedoek), en in 35 minuten afbakken op 230 graden. 3 heerlijke broden.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dank u wel. Uw antwoord verkies ik zeker als beste antwoord, op de tweede plaats het recept voor de zuurdesem en dan het antwoord van panteao.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Margriet, welke olie gebruik je hier? maakt dat uit? olijfolie, zonnebloem olie, lijnolie?