Softijsmachine, maar recept wat erbij staat in boekje mislukt telkens! Iemand tips of recepten.?

Ik heb afgelopen week een softijsmachine gekocht, in het boekje van de gebruiks aanwijzing staat een basis recept. Deze heb ik geprobberd maar blijft mislukken, nu heb ik me laten vertellen dat het persee dubbele room moet zijn van minimaal 40% vet (wat niet in nederland verkrijgbaar is).
Nu weet ik dus niet of dit waar is, maar het softijs blijft in iedergeval mislukken. Het recept wat erbij staat is alsvolgt.

Vanille extract 10 gram
Melk 250 ml
Dubbele room (min 40% vet) 150ml
Suiker 50 gram

Alleen wil dit dus telkens mislukken helaas.
Hopelijk heeft iemand goede tip voor me, of een ander recept wat wel werkt in deze ijsmachine.

Heel erg bedankt alvast,

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
2K

Antwoorden (2)

Het eerste ijs wat ik ooit heb gemaakt was roomijs. Ik gebruik roomijs echt als basisijs. Het is simpel te maken en je kunt er bijna alles door mengen wat je maar wilt om het ijs een eigen ‘twist’ te geven. Je maakt roomijs met de volgende ingrediënten:

- 3 eierdooiers
- 100 gram basterdsuiker
- 10 gram vanillesuiker
- 250 cc volle melk
- 200 cc slagroom

De bereiding is ontzettend simpel en gaat als volgt:
Je klopt alle eierdooiers met de basterd- en vanillesuiker tot het een luchtig en schuimig mengsel wordt. Vervolgens voeg je al roerend de melk toe. In een andere kom klop je de slagroom bijna stijf. Wanneer je dit gedaan hebt doe je de slagroom bij de andere ingrediënten. Ook dit meng je goed door elkaar. Nu alleen nog zo`n 40 – 50 minuten in de ijsmachine en klaar! Met mijn ijsmachine kan in instellen of ik schepijs of softijs wil maken. Het maken van schepijs duurt ca. 40 tot 50 minuten en softijs ongeveer een halfuurtje.

Succes!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor de snelle reactie!
Ik ga het morgen gelijk uitproberen, hopelijk werkt het.
Dan kan ik teminste zondag met de verjaardag van mijn zoon ijsjes maken voor de kinderen!
Heel erg bedankt! Ook andere recepten zijn welkom,, van chocolade softijs, aardbeien enz stratiatella enz!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Laat je nog weten of het gelukt is???!!!!! Ik ben gek op softijs en zou het ook graag zelf kunnen maken.
Heb dit recept hier al eens gepost

Ingrediënten:
1 L Melk
1 Vanillestok
3 Eidooiers
200 gr Suiker
35 gr Maïzena of puddingpoeder
2 dl room

Bereiding:
Melk aan de kook brengen met vanillestok.
Eidooiers met suiker tot ruban (wit schuim) kloppen—> maïzena toevoegen en goed mengen.
Melk op de ruban gieten en terwijl voortdurend blijven roeren.
Mengsel terug in kookpan gieten en onder voortdurend roeren (met een klopper) aan de kook brengen. Even laten doorkoken en uitgieten.
Mengsel laten afkoelen.
Wanneer mengsel volledig koud is room toevoegen en in ijsroommachine afdraaien.
Ideaal is het om het beslag een nachtje in de koelkast te zetten.

Dit is een heerlijk ijs waar je alle kanten mee op kan. Met chocoladesaus of fruit met of zonder crème fraîche (slagroom voor de Nederlanders), alles kan.

Opmerking Het tot een ruban kloppen duurt wel even, ik schat zoiets van een tien tot vijftien minuten.

Als je met dit recept chocolade ijs wil maken gebruik je 150 gr suiker en voeg je 200 gram chocolade (donkere) toe aan de melk