Hoe kan ik de magnetron en grill samen gebruiken voor een kiprollade?

Ik wil de kiprollade van 500 gram aan een draaispit onder de grill bereiden. Daarbij wil ik de magnetron gebruiken, om zodoende de rollade van binnenuit te verwarmen/garen. Op die manier hoef ik minder lang te grillen, waardoor de buitenste laag van de rollade smeuïger blijft.

Wie heeft een goede werkwijze hiervoor? Welk magnetronvermogen? Welke temperatuur voor de grill? Hoe lang duurt het hele proces? Moet ik gedurende het hele proces de magnetron erbij gebruiken?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
6.4K
jc54
10 jaar geleden
Als je de gebruikershandleiding niet meer hebt kan het een lastig zoekplaatje worden. Doorgaans hebben combi-magnetrons voorgeprogrammeerde standen, waarbij je alleen het gewicht nog moet invullen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb de handleiding nog wel, ik heb de oven nog maar vier dagen. In de handleiding staan diverse kooktabellen, en de oven heeft ook voorgeprogrammeerde standen.
Helaas staat er voor de combi grill-magnetron niets beschreven en voorgeprogrammeerd. Daarom probeer ik het via Goeie Vraag, wellicht zijn er ervaren mensen die mijn vraag lezen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voor het hoe moet je even de handleiding van je oven inkijken.
Voor het hoelang moet je regelmatig eens even checken daar het afhangt van de dikte van je rollade.
Maar ik persoonlijk zou gaan voor een lekker gebakken rollade i.p.v. een snel gegaard stuk vlees dat heel waarschijnlijk gortdroog zal zijn.
Er gaat niets boven een lekker gebraden rollade en zo lang duurt dat ook weer niet. Voor een rollade van 500 gram zal dat ongeveer een 20 tot 30 minuten duren. Als je je rollade aanbraadt en dan in de oven zet is deze gaar tegen dat je aardappeltjes gaar zijn (als je van plan bent aardappels te koken tenminste).
Ook zal je rollade op deze manier niet alleen smakelijker zijn maar ook sappiger daar de magnetron de neiging heeft alles nogal droog te maken.

Antwoorden (1)

Het beste is het instructieboekje te raadplegen. Alle magnetrons hebben een verschillend vermogen. Ook is de bediening anders en kun je niet altijd de gewenste combinatie van magnetron en gril gebruiken. Omdat je niets over je magnetron vertelt kan er ook weinig over worden gezegd.
In het algemeen wordt eerste met de magnetron het vlees gaar gemaakt en dan met de grill gebruind. Hoelang hangt van het vermogen van je magnetron af.