Wat is het verschil tussen een tarte tatin en up side down cake?

Ik zat laatst naar een bakprogramma te kijken en de ene week werd een tarte tartin gemaakt en een andere week een up side down cake. ik zag echter geen verschil. Beide keren werd met verschillende soorten fruit gewerkt.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
1.8K

Het beste antwoord

Er is geen verschil, kijk maar:
"Traditional upside-down preparations include the American pineapple upside-down cake, French Tarte Tatin, and Brazilian Bolo de banana"
Oftewel: Een traditionele ondersteboven-taart omvat de Amerikaanse ananas upside-down cake, Franse Tarte Tatin en Braziliaanse Bolo de Banana.

De ingrediënten maken niet per se uit - zie bron - maar zoals je kan zien aan bovenstaande namen zijn er lokale verschillen. De Upside Down Cake zal vaker ananas bevatten, een met appel zal eerder een Tarte Tatin genoemd worden en een met banaan zal men eerder Bolo de Banana noemen, maar in principe kan je ook een Tarte Tatin met banaan of ananas maken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mooie heldere uitleg. Fijn dat de bron is toegevoegd. Top!

Andere antwoorden (2)

Volgens mij is er inderdaad geen wezenlijk verschil, maar is het eerste gewoon de Franse en de tweede de Engelse of Amerikaanse benaming voor hetzelfde gerecht.

Toegevoegd na 12 minuten:
Bedoel je met dat bakprogramma trouwens Rudolph's bakery? Als dat laatste recept de bananen toffee upside down cake was, kan ik je van harte aanbevelen om dat ook eens te maken. Ik heb het zelf een poos geleden ook geprobeerd, en het was heerlijk, maar wel erg machtig.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In wezen is het hetzelfde alleen is het ene de franse benaming en het andere de engelse.
Het andere verschil is dat de franse versie gewoonlijk met een bladerdeeg wordt gemaakt en de engelse versie is gewoonlijk meer een crumbledeeg.
Voor de rest is de werkwijze ongeveer hetzelfde.