Wat is de beste manier om tuinbonen in te vriezen?

Ik heb veel tuinbonen van de moestuin, maar begrijp nog niet veel van blancheren en dubbel doppen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
2K
anneliez
10 jaar geleden
sorry, ik had een link gegeven met het idee, 1 plaatje zegt meer dan duizend woorden, maar dat is verwijderd, omdat de woorden ontbraken. Maar google even op blancheren en dubbel doppen en je vindt wel iets, succes

Het beste antwoord

Tuinboneninvriezen is simpel: dop de bonen ( dus uit de peul halen), doe ze ik een diepvrieszakje en zo de vriezer in . Dus helemaal niet blancheren, totaal overbodig. Zo doe ik het al jaren en het werkt prima.
Dubbel doppen is in feite ook overbodig maar reuze modieus en luxe. Wil je dat persé, dan moet je ook het vliesje van de bonen peuteren. Dan zou ik wel blancheren: grote pan kokend water, bonen er exact één minuut in, daarna afgieten in een vergiet of zeef, snel afkoelen op een bord en dan in een zakje de diepvries in.
Blancheren doe je om ziektekiemen te doden en bij dubbel doppen komt de kwetsbare binnenkant van de boon vrij te liggen en raak je de bonen voortdurend aan met je handen of nagels.
Als zeg maar beginner zou ik maar gewoon enkel doppen, in een zakje doen en invriezen. Kan je daarna altijd besluiten het komend jaar het ingewikkelder te maken ( en duurder want je houdt bij dubbel doppen minder eetbaars over...).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als je tuinbonen niet zo jong zijn of uit de diepvries komen dan kun je ze dubbel doppen. Dit betekent dat je het taaie velletje van de boon af haalt.

Je gaat als volgt te werk: je blancheert eerst de tuinbonen (je gooit ze in kokend water en spoelt ze daarna koud in een vergiet).

Vervolgens maak je met het schilmes een sneetje in de boon en druk je de binnenboon eruit. De binnenboontjes hebben een heldere groene kleur.

Het invriezen doe je door ze even aan de kook te brengen,hierna afgieten en af laten koelen en dan in een zakje de vriezer in.