Wat zijn de verschillen tussen wijnsteenbakpoeder en gewone bakpoeder?

Je kan bakpoeder vervangen door wijnsteenbakpoeder. Wijnsteenbakpoeder is duurder, maar is het ook beter? Wat zijn de voornaamste verschillen tussen de 2?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
1.8K

Antwoorden (1)

Gewoon bakpoeder (bv. Dr.Oetker) werkt op basis van chemische rijsmiddelen, meestal fosfaten, die op de verpakking aangeduid worden met e-nummers (zie ook E450 en E500 op de website). Deze chemische stoffen zijn niet goed voor het menselijk lichaam en daarom wordt bakpoeder in het kader van een gezonde levenstijl steeds vaker vervangen door wijnsteenbakpoeder die gebaseerd is op natuurlijke ingrediënten en daaroom gezonder is.

Uit veel onderzoeken is inmiddels gebleken dat e-nummers ongezonde toevoegingen zijn en dat ze oa. kankerverwekkend kunnen zijn, chronische hoofdpijn of botontkalking kunnen veroorzaken. Alle gevolgen van het gebruik van e-nummers op lange termijn zijn nog niet goed onderzocht en daarom is het aan te raden deze stoffen in de voeding ze zoveel mogelijk te vermijden.