hoe wordt je een goede kok?

recepten verbeteren, nog preciezer werken, logica begrijpen van bijvoorbeeld sauzen maken

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
1K
Ritsuka
10 jaar geleden
Oefenen, elke dag weer. Experimenteren, varieren, leren van je fouten
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als het niet professioneel bedoeld is, dan zou ik eens een cursus volgen op goed niveau. En veel kijken naar kook-uitzendingen op TV. Bijvoorbeeld 24Kitchen, daar hoor je heel vaak nuttige tips. En inderdaad, veel oefenen, en begrijpend lezen.

Antwoorden (4)

Oefenen. Veel oefenen.
bamibal
10 jaar geleden
Door te proeven en te combineren van smaken, te leren welke smaken bij elkaar passen en welke niet, toon lef hiermee, probeer je te onderscheiden van andere koks.
Kies de juiste opleiding waar je de basistechnieken leert en ga daarna zelf ontdekken en variëren, zodat je geen bestaande recepten meer nodig hebt.
Een goede kok wordt je door ervaring en je smaak te ontwikkelen en kritiek te vragen aan anderen, als je dat krijgt, doe er dan ook iets mee.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Door in ieder geval de basis technieken onder de knie te krijgen.
Zoals snijtechnieken (met de juiste messen) spuitzak beheersing, product kennis.

In een pan roeren en proeven is niet zo moeilijk, Echter fatsoenlijk je gereedschap gebruiken, en smaak ontwikkelen, is een ander verhaal.
10 jaar geleden
Alle voorgaanden hebben enigszins gelijk.
Waar het je ook niet mag aan ontbreken is passie voor het vak en de wil en karakter om het vol te houden, het is niet voor niets dat het beroep kok ingedeeld wordt bij de zware beroepen.
In mijn geval was er 7 jaar hotelschool voor nodig en daarna een 6-tal jaren werken bij gerenommeerde chefs in eerste klas restaurants en nog leer ik elke dag bij.
Ondertussen sta ik reeds meer dan 35 jaar in het vak en ik doe het nog steeds met hart en ziel.

Toegevoegd na 22 uur:
Ok om Antoni een lol te doen:
Bamibal, Crea en Frimu2 hebben enigszins gelijk.
en de rest van het antwoord is hetzelfde.

Nu goed? :-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
De antwoorden kunnen punten krijgen. Na het sluiten van de vraag wordt het antwoord met de meeste punten bovenaan gezet, daaronder het antwoord met het op één na meeste aantal punten, enzovoort. Ook na het sluiten van de vraag kan de volgorde van de antwoorden nog veranderen als een antwoord meer punten krijgt dan een antwoord dat erboven staat. Dan is misschien niet meer duidelijk, dat je met "alle voorgaanden" (de antwoorden van) bamibal, crea en Frimu2 bedoelt.