Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan ik een inductiekookpan ook gebruiken op een gaskookplaat of op een gewone elektrische kookplaat?

Ik hoorde van iemand, dat dat niet kan, want dan kan de inductiepan beschadigd c.q. onbruikbaar worden. Echter, in een winkel heb ik kookpannen gezien die op alle verwarmingsbronnen inclusief inductiebronnen kunnen worden geplaatst. Wat is waar?

10 jaar geleden
in: Koken
39.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Een pan die geschikt is voor inductie, kun je ook op andere warmtebronnen kunt gebruiken, het probleem is alleen dat de bodem een beetje krom kan worden. Als dat gebeurt, kun je hem vervolgens niet meer goed op een inductiekookplat gebruiken.
Een pan voor inductie heeft een dikke platte bodem, en is magnetisch. Een kromme bodem is voor gas niet erg, het vuur komt er toch wel, en de warmte dus ook, maar inductie werkt dan niet meer.
Als je erg goede pannen hebt, kan het wel trouwens, wij hebben onze Fisslerpannen eerst jaren op gas gebruikt, en toen we inductie kregen, zijn we met dezelfde pannen moeiteloos door gegaan,
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een pan die geschikt is voor inductie kan ook op andere warmtebronnen gebruikt worden. Niet alle pannen zijn geschikt voor inductie. gemakkelijk te controleren, in principe, als er een magneetstikker aan de boden blijft "plakken", dan is de pan geschikt voor inductie.
(Lees meer...)
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding