Toen ik een cake bakte werd het in het midden helemaal hoog en aan de zijkanten niet wat kan ik hiet tegen doen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
32.8K

Het beste antwoord

De cake rijst in het midden zeer sterk, en barst open, zodat er in het gebak een scheur ontstaat.
De oorzaak hiervan is niet te wijten aan het systeem van de oven, maar aan de manier van bakken. Om te voorkomen dat de cake in het midden hoger wordt dan langs de kanten, moet u, als de vorm gevuld is, het beslag wat naar de kanten opduwen, zodat in het midden een geul gevormd wordt.
Het barsten wordt veroorzaakt doordat de oven vrij heet is en er zich al een korst vormt vóórdat het beslag volledig is uitgerezen. De cake rijst dan verder uit, ten gevolge waarvan de al gevormde korst wordt doorbroken en er zo een scheur in het gebak ontstaat.
Daarom moet in het begin van het bakproces de oven matig warm zijn, om het gebak de gelegenheid te geven te rijzen. Na ongeveer vijftien minuten voert men de temperatuur iets op, zodat de cake gaar kan worden. Tegelijkertijd wordt de cake bruin. Is nog niet de gewenste kleur verkregen wanneer de baktijd (plm. één uur) verstreken is en de cake gaar - we controleren door er voorzichtig met een naald in te prikken dan stelt men de oven heter en/of op bovenwarmte. De oven uitdraaien wanneer de cake goed is, haar even er in laten staan, met een open ovendeur, en haar daarna keren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heel erg bedankt ik heb echt wat aan dit antwoord, de volgende keer zal ik je tip echt gebruiken!

Andere antwoorden (4)

Je bedoelt zoals op het plaatje? Niks, zo hoort een goede gebakken cake eruit te zien!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zoals het ander antwoord al zegt: veel cakes zien er zo uit.
Misschien heeft de oven wat te warm gestaan. Het deeg aan de buitenkant bakt als eerste. Daarna pas binnenin. Bij het bakken zet het beslag uit, en kan alleen nog maar naar boven, waardoor en een barst ontstaat en in het midden de cake hoger wordt
anneliez
10 jaar geleden
Zoals andere GV'ers al in hun antwoord suggereren, heeft dit waarschijnlijk te maken met de temperatuur van je oven.

Bijna zeker gebruik je bakpoeder in je beslag, toch? Nou, dit goedje zorgt voor de vorming van gasbelletjes in je beslag, en dit komt op gang als het beslag warm wordt. Daarnaast, door de warmte, zetten de luchtbelletjes nog verder uit, waardoor je cake rijst. Op het moment dat het beslag een temperatuur bereikt van rond de 83-85°C, dan stolt het ei in het beslag, en wordt het vast, waardoor de cake niet meer uitzet, en als het goed is kan ook niet meer instorten.
Als de temperatuur van je oven vrij hoog is, zeg maar 180°C, en zeker in een heteluchtoven, dan zal de buitenkant van de cake heel snel boven de 85°C komen en stollen, waardoor de zijkanten geen tijd krijgen om te rijzen. Het midden van de cake zal toch veel geleidelijker warm worden en blijven rijzen, waardoor je een uitstulping in het midden krijgt, en er kan zelfs een barst ontstaan.

Als je een zo gelijkmatig en 'plat' mogelijk cake wil, dan moet je de temperatuur van de oven op 130-140°C zetten. De baktijd moet je uiteraard verlengen. Hiermee zal je beslag meer tijd hebben om gelijkmatig te rijzen, zowel de zijkant als het midden.
Een perfect vierkant "baksteen" zal je nooit krijgen, maar maar dat is op zich niet erg. Kwestie van smaak.

Houd rekening met een minder goudbruin gebakken cake bij een lagere temperatuur. Dit kan je oplossen door op het laatste moment de grill aan te zetten voor een paar minuten.

Succes!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat hiervoor al gezegd werd is allemaal enigszins juist.
Het waarom van de verhoging in het midden is inderdaad omdat het midden van je cake minder snel opwarmt en daardoor de tijd krijgt om verder te rijzen als de randen al gaar zijn. Maar een goede cake hoort er in feite zo uit te zien.
Als je een cake wil die dit niet doet moet je een tulbandvorm nemen, je weet wel zo een vorm met in het midden een gat. Hierdoor wordt je beslag ook vanuit het midden sneller opgewarmd en krijg je geen bult in het midden. Je kan dan dit gat opvullen met een crème of fruit, momenteel kun je er lekkere aardbeien in gooien, een beetje bloemsuiker erover en aanvalleuh......
Bij het gebruik van zo een vorm moet je er wel rekening mee houden dat je je beslag luchtiger moet maken (eiwitten opkloppen en voorzichtig onderspatelen bv.) anders krijg je een zwaarder eindresultaat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je moet als je het beslag in de vorm hebt gedaan en zogenoemde voor in het beslag maken, dit doe je door met de bolle kant van een lepel een streep te trekken over de hele lengte. Op deze manier komt daar een soort geul waardoor het niet kan opbollen.
Maar met of zonder bult, de cake smaakt er niet anders door.
Succes!