We hebben de slagroom bij de chocolademousse stijf geklopt, wat nu?

Hij moest bijna stijf geklopt zijn maar hebben t perongeluk stijf geklopt. Wat nu te doen? Het is voor de chocolademousse

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
1.3K

Antwoorden (2)

Maakt op zich niet veel uit. Gewoon de gesmolten chocolade er met een spatel voorzichtig doorscheppen en in de koelkast op laten stijven. Niet gaan roeren want dan haal je de lucht eruit.
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
niet gaan roeren, want dan gaat de lucht eruit...? Dat maakt niet uit in principe. Slagroom zakt alleen in als je het veel te lang laat stilstaan Ik heb geleerd op mijn banketbakkersopleiding dat als je doorklopt of roert dat slagroom dan gaat schiften als je verder roert dan wel klopt. Dus daar zou ik wel heel goed mee uitkijken.
amc
11 jaar geleden
Mijn ervaring is dat je eerst de chocolade moet smelten en dan de slagroom er voorzichtig door moet mengen waarbij de chocolade van onderen ligt en je begint dan eerst met de helft van de slagroom. Je schept dus de chocolade over de slagroom heen. Het geeft niet als het niet meteen wil mengen, hoe langzamer je mengt, des te minder lucht je uit de slagroom drukt. Zo ga je dan verder met de tweede helft slagroom erbij. Alleen op die manier blijft de room luchtig omdat je er namelijk een relatief zware vloeistof doorheen mengt. Als je te lang doorroert of klopt, gaat slagroom niet alleen schiften, het wordt ook boter. (^-^).
Zolang je de slagroom niet tot boter geklopt hebt kun je het gewoon gebruiken.
Er zijn ontelbaar veel manieren om chocolademousse te maken.
Let op dat de chocolade niet te heet wordt bij het smelten, en roer/spatel de chocolade niet te heet door de slagroom.