Hoe krijg ik mijn appeltaart van binnen gaar?

Ik bak regelmatig appeltaart met de mix van Koopmans appelkruimeltaart.
Het voorschrift is 45 minuten op 180 graden. Maar zelfs met 55 minuten blijft de binnenkant niet helemaal gaar. Wat kan ik hier aan doen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
34.6K
ronron1212
10 jaar geleden
Waarschijnlijk wordt je oven geen 180 graden dus zul je hem hoger moeten zetten.
paulus811
10 jaar geleden
Inderdaad, een oventhermometer kan dat aantonen. Heb ik ook en vaak geeft de thermometer 50 graden minder aan dan de oven.

Antwoorden (4)

controleer eerst of je oven wel op 180 heet is en vergeet hem niet voor te verwarmen
Schud in de springvorm op de bodem een laagje paneermeel,
dit zuigt het overtollige vocht op van de appels waardoor de bodem niet te nat
is of aan de bodem van de springvorm vastplakt.
Als het toch nog te vochtig is na de baktijd laat je de taart nog 5 tot 10 minuten
in de oven, maar met de deur van de oven half open,dan moet hij goed zijn
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bovenkant open houden kan ook handig zijn, dan kan de warmte eerder de binnenkant bereiken
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Jij denkt dat 180 graden niet door een laagje deeg heen kan?
Tips;
Gebruik altijd een niet te sappige appel zoals de Jonagold of de goudrenet.
Bekleed de vorm met het deeg en zet hem nog even koel weg terwijl je de appel-vulling klaarmaakt. Heel handig is het om de appelstukjes samen met de rozijntjes en een lepel custard met wat maizena of bloem en de suiker/ kaneel in een plastic zak te doen en even door te schudden zodat alles goed verdeeld wordt.
Haal de vorm met deeg en strooi op de bodem wat paneermeel of custard of verkruimel met je handen 3 beschuitjes erover.
Dit voorkomt dat het vocht van de appels erg in de bodem trekt, waardoor deze niet gaar wordt.
Nu direct de vulling in de beklede vorm doen en afmaken met kruimels of een ruitjes
deeg rand, net wat je wilt. Dus niet te lang de appels met de suiker laten staan wachten, want de appels worden alleen maar natter door de suiker.
Ik bak hem altijd zelf op 150 graden C. hete lucht en als na een half uur de taart nog niet bruin is, zet ik de oven op 175 graden C. De baktijd is dan 45-60 min. maar dit verschilt natuurlijk per oven. De ene is heter dan de andere.
Bekijk het filmpje eens op deze site. Deze vermaarde banketbakker geeft veel uitleg erbij (en de taart die hij bakt is heerlijk, heb hem zelf uitgeprobeerd ) (^-^).
http://www.nrc.nl/koken/2011/12/09/bretonse-appeltaart-van-cees-holtkamp/
amc
10 jaar geleden
Appeltaart wordt niet gaar: de appels moeten goed in de vorm verspreid worden, zodat er geen 'hoop' in het midden ontstaat daardoor verzamelt al het vocht zich in het midden van de taart en gaan de appels koken.