Het belangrijkste kenmerk van hutspot zijn niet zozeer de ingrediënten maar de manier waarop het bereid wordt. In feite is hutspot geen stamppot maar een 'husselpot' waarbij de in bouillon gekookte groenten door elkaar gehusseld worden als ze gaar zijn en niet gepureerd, zoals bij een stamppot. Doorgaans is hutspot een combinatie van peen, uien, aardappels en een stuk rundvlees of schapenvlees maar bestudering van de historie leert dat er ook andere combinaties mogelijk zijn. Tijdens het Leidens ontzet was de aardappel nog niet bekend in onze Lage Landen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt. Toen gebruikten ze pastinaak in hutspot. Ik vervang zelf een deel van de aardappelen wel eens door pastinaak, dat maakt de hutspot minder machtig.

Andere antwoorden (4)

Ja hoor, hutspot is gewoon de aardappelen en groenten. In dit geval dus de wortelen en aardappelen. Daarbij kun je zelf weten wat je daaraan toevoegd.
Je kunt in de winkel namelijk van die zakjes kopen waar de wortels en uien al zijn kleingesneden.
Maar die kun je ook zonder uien kopen, en dan nog is het hutspot.
staat ook op het zakje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, hutspot is een stamppot van peen/wortels en uien. Zonder uien is wel wel stamppot, maar geen hutspot.

Toegevoegd na 5 minuten:
Er bestaan wel heel veel variaties op hutspot, maar als basis wel altijd met wortel en ui.
bamibal
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lijkt mij ook +je.
Bamibal heeft gelijk: hutspot is een specifiek gerecht van aardappelen, wortelen en uien, maar dan ook (meestal) nog klapstuk of schapenvlees erbij.
Gerechten met aardappelen en alleen wortelen of een andere groente zoals boerenkool, zuurkool of andijvie vallen onder de verzamelnaam stamppot.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo noemden wij het vroeger ook: wortelstamp. Mijn moeder kan niet tegen uien, daarom ontdekte ik pas wat hutspot was toen ik in een studentenhuis ging wonen.
Simpelweg NEE, hutspot is stamppot met wortel en ui.
Laat je iets weg (uien) dan zal t vast lekker zijn maar dan heet t anders. (hoe?? voorstel welkom).