Blikje (zonder het blikje open te maken) gecondenseerde melk, 2 a 3 uren in water koken. Staat in het recept. Maar waarom moet dit zolang koken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
4.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vraag 1 is of je het BLIKJE moet koken zonder het open te maken...
Lijkt me niet. Wat is het voor recept, staat het ergens online?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij is dit het recept:
http://www.24kitchen.nl/recepten/hazelnoot-karameltaart
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ok interessant maar blijkbaar klopt het. Jammer dat ze dat stukje met dat blikje niet als eerste in het recept zetten (eerst de citroen raspen en het deeg maken).... slecht recept.

Antwoorden (4)

Dan wordt het caramel, heel lekker, heeft kennelijk lang nodig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als je het blikje ongeopend 3 uur laat koken ,en af laat koelen in het water krijg je een heerlijke caramel,en je moet wel het water in de gaten houden en eventueel wat water er bij doen zodat het onder water blijft en het zal zeker niet ontploffen ,ik maak er regelmatig gebruik van als ik brownies maak, de link is mijn recept misschien heb je er iets aan
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Fijn. Dank je wel.
Gecondenseerde melk is een melk die door condensatie dikker geworden is en de gezoete soort is door toevoeging van suiker heel geschikt om 'Dulce de letche' te maken, een soort 'Bebogeen' dus karamelspread. Normaliter wordt hij langere tijd in het blikje in kokend water gezet maar het moet wel in de gaten gehouden worden dat het blikje ook onder water blijft, anders is er kans op ontploffing, de druk loopt nl. aardig op in het blikje. Je kunt het blikje ook in een pannetje zetten en er een gat aan de bovenkant inprikken, zodat de druk weg kan tijdens het verwarmen. Wel oppassen dat het water er niet inspettert en het blikje toch genoeg in het water staat.
Ik maak het altijd in de oven, dan hoef ik er niet bij te blijven en gaat hij vanzelf zijn gang.
Ik verwarm de oven voor op 225 graden C.
Giet het blikje leeg in een platte ovenschaal en zet deze schaal dan in een grotere braadslee met een laag water hierin. Het water moet ong. tot de helft van de schaal met de condensmelk staan. Doe dan alminiumfolie over de ovenschaal. Maak goed vast.
De schaal kan nu zo'n 1¼ - 1½ uur in de oven, je moet alleen af en toe checken of er nog genoeg water in het badje zit, schenk er anders wat bij als het niet meer tot de helft staat.
De Dulce is klaar als je een mooie caramelkleur ziet . Laat het dan afkoelen en doe het in een goed afsluitbaar bakje als je het in de koelkast bewaart.
Heerlijk ietsjes verwarmd en op een vers croissantje 's morgens!

Je kunt er echter zoveel meer toepassingen voor gebruiken, ook in advocaatdrankjes zelf gemaakt, gebak, toetjes , dranken enz. Kijk hier maar eens voor recepten;
http://www.volrecepten.nl/z/gecondenseerde-melk.html
amc
11 jaar geleden
Je blikje kost wel ongeveer 1,5 euro aan gas.... Ik maak het vaak voor Spaanse vrienden, die zijn er dol op. Je moet wel geduld hebben voor de koffie!